BMW 335i (E93)

Terug

Model

Foto

Type

De BMW 335i (E93) is geproduceerd van 2006 tot 2013 en was het eerste model onder het topmodel, de BMW M3 (E93). De 335i van deze generatie is geleverd in twee verschillende motoren: van 2006 – 2009 de N54 en van 2009 – 2013 de N55, beide motoren leveren 306 pk en 400 Nm.

De N54 motor is door BMW ook gebruikt in de BMW 135i (E88) en BMW Z4 (E89). De N55 motor is ook terug te vinden in de BMW 135i (E88) en BMW 235i (F22).

Uitvoering

Motor en versnellingsbak

In de 8 jaar dat de 335i is geproduceerd, was de N54 motor de standaard motor van 2006-2009. Dit is een 3,0 liter 6 inlijn (I6) motor met twee turbo’s. Tot en met 2008 waren er in combinatie met de N54 twee versnellingsbakken waartussen je kon kiezen: een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen of een 6-traps automaat. In 2009 kwam BMW met een nieuwe versnellingsbak, de 7-traps DCT (dubbele koppeling versnellingsbak), dezelfde als in de BMW M3 (E93). Deze versnellingsbak schakelde veel vlugger en was ook nog eens zuiniger dan de oude automaat, welke na de komst van de DCT ook niet meer geleverd werd in de 335i (E93).

N54: Engine of the year!

Later in datzelfde jaar werd de N54 vervangen door de N55, dit was vrijwel exact dezelfde motor, alleen had deze in plaats van twee turbo’s één twin-scroll turbo en is hij iets zuiniger en iets betrouwbaarder. Desondanks zijn de meeste autoliefhebbers toch meer fan van de N54. Dit komt omdat de N54 een dubbele turbo heeft, er zit enorm veel reserve in de motor en het is in potentie een agressiever blok dan de N55. De N54 is ook veel makkelijker te tunen dan de N55, er wordt gesuggereerd dat de N54 tot wel 450 pk aankan met standaard onderdelen! Het is ook niet voor niks dat de N54 vijf jaar op rij de “international engine of the year” award gewonnen heeft.

Nieuwe N55 motor

Waar de N54 beschikt over twee turbo’s, heeft de N55 slechts één turbo: een twin-scroll turbo. In beide motoren zit amper turbo lag en het maximale koppel van 400 Nm wordt al geleverd bij 1400 toeren. Door de turbo weet de 335i net zoveel koppel te leveren als de BMW M3 (E93)! Dit maakt het cruisen in een 335i zeer vlot en prettig. Als het op hoge toeren aankomt, dan moet de 335i het helaas wel afleggen tegen de sterkere en hoogtoerige motor van de M3. De minimale turbo lag is ook waar de motoren van de 335i (E93) om bekend staan (de N54 heeft nog iets minder turbo lag dan de N55). Het enige minpunt van de dakloze 335i, is dat het onderstel té comfortabel is voor de sportiviteit van de motor. Op zich is dit best logisch, want een cabriolet koop je niet om te racen maar om te cruisen, een comfortabel onderstel staat hier dan ook beter op z’n plek.

Aandachtspunten tijdens de aankoop

Benzine:

BMW 335i (E93) - N54 (3.0L, I6 twin turbo, 306 pk)

Specificaties:

 HandgeschakeldAutomaatDCT
Vermogen306 pk, 400 Nm306 pk, 400 Nm306 pk, 400 Nm
Jaren2006 – 20092006 – 20092009 – 2009
Massa leeg1690 kg1725 kg1725 kg
0-100 km/h5,8 s6,0 s5,7 s
Topsnelheid250 km/h250 km/h250 km/h
Gemiddeld verbruik9,5 L/ 100 km9,9 L/ 100 km9,1 L/ 100 km

Aandachtspunten:

  • Problemen met de hogedrukpomp:
    • Probleem: De hogedrukpomp (of HPFP) is één van de grootste probleem-onderdelen van de N54 motor. Als de hogedrukpomp kapot gaat, gaat de auto in ‘limp mode’. De motor blijft nog wel lopen, aangezien de lagedrukpomp (LPFP) nog wel benzine toevoert. Echter worden alle niet-noodzakelijke functies zoals airco uitgezet en de auto komt niet meer boven de 3000 toeren waardoor de snelheid wordt beperkt. 
    • Oplossing: Zodra de pomp ermee ophoudt, zal er een nieuwe opgezet moeten worden. BMW heeft geen aanleiding kunnen vinden waardoor deze pomp kapot kan gaan.
    • Herkenningspunten: Beginnende problemen aan de hogedrukpomp kun je herkennen als de motor er lang over doet om te starten (startmotor blijft lang draaien). Ook als de ‘check engine light’ brandt of als de auto weinig vermogen heeft in hogere toeren zijn dit beginnen de problemen. Zodra de auto in limp mode zit, is al te laat en moet er een nieuwe pomp op. Controleer tijdens de proefrit of alle functies (waaronder airco) werken en of de auto geen vermogensverlies heeft in hogere toeren. Op het onderdeel krijg je in Europa geen garantie van BMW. Probeer goed op te letten of je één van de herkenningspunten tegenkomt en kijk in de onderhoudsgeschiedenis of het onderdeel al eens is vervangen.
  • Wastegate rattle:
    • Probleem: Dit is een echte plaag bij de N54 motor. De N54 heeft twee turbo’s met elke een eigen wastegate (=klep die open gaat zodra de turbo te veel druk opbouwt). Hiermee voorkom je dat de turbo zo veel druk gaat opbouwen, dat die zichzelf kapot draait. Deze wastegate klep wordt bediend door een stang die langs de buitenkant van de turbo zit, en naar voren- of achteren kan bewegen. Door middel van een scharnier zit de wastegate klep verbonden met deze staaf. In het scharnier zit een pennetje, welke na verloop van tijd steeds meer speling krijgt, door deze speling kan het pennetje bewegen waardoor er een ratelend geluid ontstaat bij het bewegen van de wastegate. Het geratel kan op zich geen kwaad, maar het klinkt net alsof je met een een doos schroeven schud, elke keer wanneer je het gaspedaal los laat. Dat is jammer om dat door het mooie geluid van de 6 inlijn te horen. Als de speling op het scharnier te groot wordt, kan de wastegate klep niet accuraat genoeg meer bediend worden, dit leidt tot turbo lag en vermogensverlies. Op dat moment is het beter om de turbo te vervangen, wat een hoop geld kost.
    • Oplossing: Repareren kost veel geld omdat beide turbo’s vervangen moeten worden. Meestal is het maar één wastegate die ratelt, maar bij de reparatie worden, ter preventie, 9 van de 10 keer beide turbo’s vervangen. Een manier die gebruikt wordt om de levensduur te verlengen is door de motor te laten chiptunen. Het idee is dat je de turbo meer druk laat opbouwen, waardoor de klep minder vaak open gaat. Hierdoor zal de klep minder vaak gebruikt worden waardoor deze minder snel slijt en langer meegaat. Op internet kom je ook mensen tegen die dit zelf doen met een zogehete JB4 module, dit is geen oplossing, na een tijdje komt het probleem gewoon weer terug.
    • Herkenningspunten: Het probleem is te herkennen door een ratelend geluid uit je BMW 335i, dit ratelende geluid is te horen wanneer je het gas loslaat (wanneer je stationair staat hoor je dit het beste). Probeer wel te achterhalen of het ook echt om de wastegate gaat, er kunnen ook andere onderdelen trillen. Om zeker te weten dat het om de wastegate gaat moet je onder de motorkap luisteren, beide wastegate’s zitten aan de passagierszijde, onder de motor. Let tijdens de proefrit goed op of er een significante turbo lag aanwezig is, een gezonde N54 heeft vrijwel geen turbo lag. Als dit wel het geval is, dan kan dat erop duiden dat het scharniertje te ver versleten is en dat repareren de enige manier is om het vermogen weer terug te krijgen. Let dus goed op of de wastegate ratelt. Zolang het bij een beetje blijft is het geen probleem, maar als het heel erg is en je het ook tijdens het rijden hoort, dan is het beter om verder te kijken.
  • Snel falende waterpomp:
    • Probleem: De waterpomp pompt de koelvloeistof van de motor naar de radiator om te koelen. Dit onderdeel staat bij de N54 bekend als snel falend. Als de waterpomp ermee stopt, dan betekent dit dat de koelvloeistof niet goed meer kan worden rondgepompt, dit kan leiden tot een oververhitte motor. Typisch gaan deze pompen ongeveer 110.000 – 130.000 kilometer mee. Echter is dit niet bindend, er zijn auto’s waarbij de pomp na 160.000 kilometer nog steeds werkt.
    • Oplossing: Ook bij dit onderdeel is de enige manier om het probleem te verhelpen door de gehele waterpomp te laten vervangen.
    • Herkenningspunten: Een falende waterpomp is te herkennen aan een oververhitte motor of als de pomp en de ventilator veel herrie maken. Kijk na de testrit, als de motor warm is, onder de motorkap (motor aan), om te luisteren of de waterpomp en ventilator niet overdreven hard staan te blazen. Wanneer dit wel het geval is, controleer dan of er nog wel voldoende koelvloeistof in het reservoir zit. Zodra de koelvloeistof onder het minimum zit, moeten de waterpomp en ventilator sowieso harder werken, om de motor te koelen. Probeer er wel achter te komen waarom er te weinig koelvloeistof aanwezig is. Een oorzaak zou namelijk kunnen zijn dat de waterpomp of een andere aansluiting lekt. Let daarom ook goed op of je geen vlekken ziet op de plek waar de auto heeft gestaan. Check ook hoeveel kilometer de auto gereden heeft en of de pomp al eens vervangen is. De 130.000 kilometer van hierboven is zeker niet bindend, maar neem het wel mee in je keuze.
  • Olielekkage in de kleppendeksel:
    • Probleem: Een ander probleem bij de N54 is dat de pakking van de kleppendeksel gaan lekken. Hierdoor kan er olie weglekken of, nog erger, in de motor komen. Wat ook een probleem is, is dat de kleppendeksel kan scheuren, ook dit resulteert in olielekkage. Deze deksel is gemaakt van plastic, hierdoor is hij vatbaar voor de warmtecycli van het blok. Door het constant heet worden en afkoelen van de motor, kunnen de pakkingen gaan lekken en de plastic kleppendeksel scheuren.
    • Oplossing: Als de pakking gescheurd is, moet deze uiteraard vervangen worden. Bij een gescheurde kleppendeksel moeten zowel de deksel als de pakking vervangen worden. Een nieuwe kleppendeksel + pakking kost ongeveer €330, exclusief montagekosten.
    • Herkenningspunten: Olielekkage is te herkennen aan olie op de bobine of de geur van verbrande olie (en blauwe rook uit de uitlaat). Let ook op het oliepeil, als deze heel laag is, kan dat erop duiden dat er motorolie weglekt. Als je twijfelt, kun je ook nog de motordeksel eraf halen om te inspecteren of je een scheur in de kleppendeksel ziet, of olie rondom de kleppendeksel.
  • Lekkende- of verstopte injectoren:
    • Probleem: De injector-problemen gaan hand in hand met de problemen met de hogedrukpomp. Door met een auto te rijden, ontstaat er automatisch koolstof in een motor. Wanneer een motor niet heet genoeg gestookt wordt, kan de koolstof zich gaan ophopen in de motor. Het ophopen van koolstof zorgt ervoor dat de brandstofinjector de benzine niet (goed) in de cilinder kan spuiten. Een ander probleem is dat de injectoren kunnen gaan lekken. Bij de N54 zijn de benzine-injectoren op een dusdanige manier geplaatst dat als de injector lekt, de druppel benzine op de bougie valt. Hierdoor kan de bougie of te nat worden (waardoor hij maar moeizaam een vonk kan maken), of er kan helemaal geen benzine ingespoten worden. Een ander mogelijk gevolg hiervan is dat de bougie nat wordt en de auto moeizaam loopt bij een koude start. Zowel een slechte inspuiting als een lekkende injector kan ertoe leiden dat de motor moeilijk loopt bij een koude start.
    • Oplossing: Als de injectoren verstopt zitten is het belangrijk om de motor een keertje goed heet te rijden, en hem hoog in zijn toeren te laten lopen. Hiermee brand je de meeste koolstof weg uit je injectoren. Wanneer de injectoren lekken, dienen deze vervangen te worden. Dit kan vrij prijzig zijn.
    • Herkenningspunten: Let bij de aankoop dus goed op of de motor lekker loopt bij een koude start. Loopt de motor niet lekker of start hij moeizaam, wees dan op je hoede. Check in de onderhoudsgeschiedenis of de injectoren al eens vervangen zijn en probeer erachter te komen hoe de auto gebruikt is. Heeft de vorige eigenaar hem als ‘boodschappenauto’ gebruikt en hem nooit goed warm gereden, dan zijn het waarschijnlijk verstopte injectoren.
  • Kapotte bougie:
    • Probleem: De bougies zitten in de cilinder en maken de vonk die nodig is voor het ontsteken van de brandstof (lees hier hoe dit werkt). Als deze kapot gaat, ontstaat er geen vonk en zal er geen ontbranding plaatsvinden in de cilinder waar de bougie kapot is. Een kapotte bougie staat niet per se bekend als een erg groot probleempunt bij de N54 (en de N53), maar ze gaan nét iets vaker kapot dan normaal. Zoals hierboven te lezen is, druppelt de benzine van een lekkende injector rechtstreeks op de bougie. In principe gaat een bougie hier niet direct kapot van, maar als er chronisch benzine op de bougie lekt, gaat deze wel slijten. Bougies slijten sowieso, maar doordat er chronisch benzine op de bougies druppelt slijten ze sneller. Bougie problemen gaan daarom hand in hand met lekkende injectoren.
    • Oplossing: De enige manier om dit probleem op te lossen is door de bougies te vervangen. Gelukkig zijn het goedkope onderdelen en kosten ze dus niet veel om te vervangen. Iemand met een beetje verstand van auto’s zou ze zelfs eigenhandig kunnen vervangen, alhoewel dat wel de nodige kennis vereist bij dit soort motoren. Bougies horen bij deze motor eigenlijk elke 75.000 kilometer preventief een keer vervangen te worden.
    • Herkenningspunten: Als de bougie kapot is, moet dit goed te merken zijn, de motor loopt immers op 5 (of minder) cilinders. De motor zal in dat geval stationair niet lekker lopen, stotteren bij het optrekken, vermogensverlies hebben en minder snel reageren op het gaspedaal. Het zijn vrij duidelijke herkenningspunten, dus check of alle bougies nog werken en wanneer deze voor het laatst vervangen zijn.
  • Terugroepactie: Wrijvingscorrosie in de stekkerverbinding:
    • Probleem: De stekkerverbinding op de aanjagereindtrap kan oververhit raken, met kans op kortsluiting.
    • Oplossing: Dit probleem werd kosteloos verholpen bij de BMW dealer.
    • Herkenningspunten: Niet alle 335i’s hebben dit probleem, check voor de aankoop via een kentekenrapport of de auto deze terugroepactie heeft gehad. Nog belangrijker, controleer ook of de vorige eigenaar de auto terug heeft gestuurd voor reparatie! Hoe gek het ook klinkt, er zijn eigenaars die hun auto niet naar de garage brengen voor een gratis terugroepactie.
  • Terugroepactie: Loszittend schuifstuk van de aandrijfas:
    • Probleem: Het schuifstuk kan los raken van de flens, met als gevolg dat er geen aandrijving meer is.
    • Oplossing: Dit probleem werd kosteloos verholpen bij de BMW dealer.
    • Herkenningspunten: Niet alle BMW 335i’s hebben dit probleem. Via het kentekenrapport kun je controleren of deze actie gold voor de BMW die je wellicht op het oog hebt, en of het probleem verholpen is.

BMW 335i (E93) - N55 (3.0L, I6 turbo, 306 pk)

Specificaties:

 HandgeschakeldDCT
Vermogen306 pk, 400 Nm306 pk, 400 Nm
Jaren2010 – 20132010 – 2013
Massa leeg1690 kg1710 kg
0-100 km/h5,8 s5,7 s
Topsnelheid250 km/h250 km/h
Gemiddeld verbruik9,1 L/ 100 km8,8 L/ 100 km

Aandachtspunten tijdens de aankoop:

  • Problemen met de hogedrukpomp:
    • Probleem: Bij de eerste versies van de N55 motor was de hogedrukpomp (of HPFP) een probleem-onderdeel. Het is alleen niet exact te achterhalen vanaf welke datum het probleem nou precies verholpen was. De hogedrukpomp zorgt ervoor dat de motor wordt voorzien van benzine. Als de hogedrukpomp kapot gaat, valt de auto niet helemaal uit maar komt hij in de ‘limp mode’. De motor blijft nog steeds draaien doordat de lagedrukpomp (LPFP) nog wel benzine toevoert, maar alle niet noodzakelijke functies zoals airco worden uitgezet en de snelheid wordt zeer beperkt. 
    • Oplossing: BMW heeft aangegeven dat er geen aanleiding is waarom de pomp faalt, het is dus niet bekend hoe je de levensduur kunt verlengen. Zodra de pomp ermee ophoudt, zal er een nieuwe opgezet moeten worden.
    • Herkenningspunten: Je kan beginnende problemen aan de hogedrukpomp herkennen als de motor er lang over doet om op te starten (startmotor blijft lang draaien), de ‘check engine light’ brandt of als de auto weinig vermogen heeft in hogere toeren. Wanneer de auto in de ‘limp mode’ zit, betekent dit dat het eigenlijk al te laat is. Controleer tijdens de proefrit of alle functies (waaronder airco) werken en of de auto geen vermogensverlies heeft in hogere toeren. Op het onderdeel krijg je in Europa geen garantie van BMW. Probeer goed op te letten of je één van de herkenningspunten tegenkomt en kijk in de onderhoudsgeschiedenis of het onderdeel al eens is vervangen.
  • Snel falende waterpomp:
    • Probleem: De waterpomp pompt de koelvloeistof van je motor naar de radiator om te koelen. Ondanks de komst van de N55 motor, heeft BMW geen nieuwe waterpomp geleverd en staat dit onderdeel, net als bij de N54, bekend als een snel falend onderdeel. Als de waterpomp ermee stopt, dan betekent dit dat de koelvloeistof niet goed meer kan worden rondgepompt, dit kan leiden tot een oververhitte motor. Typisch gaan deze pompen ongeveer 110.000 – 130.000 kilometer mee. Echter is dit niet bindend, er zijn auto’s waarbij de pomp na 160.000 kilometer nog steeds werkt.
    • Oplossing: Ook bij dit onderdeel is de enige manier om het probleem te verhelpen door de gehele waterpomp te laten vervangen.
    • Herkenningspunten: Een falende waterpomp is te herkennen aan een oververhitte motor of als de pomp en de ventilator veel herrie maken. Kijk na de testrit, als de motor warm is, onder de motorkap (motor aan), om te luisteren of de waterpomp en ventilator niet overdreven hard staan te blazen. Wanneer dit wel het geval is, controleer eerst of er wel voldoende koelvloeistof in het reservoir zit. Zodra de koelvloeistof onder het minimum zit, moeten de waterpomp en ventilator sowieso harder werken, om de motor te koelen. Probeer er wel achter te komen waarom er te weinig koelvloeistof aanwezig is. Een oorzaak zou namelijk kunnen zijn dat de waterpomp of een andere aansluiting lekt. Let daarom ook goed op of je geen vlekken ziet op de plek waar de auto heeft gestaan. Check ook hoeveel kilometer de auto gereden heeft en of de pomp al eens vervangen is. De 130.000 kilometer van hierboven is zeker niet bindend, maar neem het wel mee in je keuze.
  • Olielekkage in de kleppendeksel:
    • Probleem: Ook bij de N55 kan de pakking van de kleppendeksel gaan lekken. Hierdoor kan er olie weglekken of, nog erger, in de motor komen. Wat ook een probleem is, is dat de kleppendeksel kan scheuren, ook dit resulteert in olielekkage. Deze deksel is gemaakt van plastic, hierdoor is hij vatbaar voor de warmtecycli van het blok. Door het constant heet worden en afkoelen van de motor, kunnen de pakkingen gaan lekken en de plastic kleppendeksel scheuren.
    • Oplossing: Als de pakking gescheurd is, moet deze uiteraard vervangen worden. Bij een gescheurde kleppendeksel moeten zowel de deksel als de pakking vervangen worden. Een nieuwe kleppendeksel + pakking kost ongeveer €330, exclusief montagekosten.
    • Herkenningspunten: Olielekkage is te herkennen aan olie op de bobine of de geur van verbrande olie (en blauwe rook uit de uitlaat). Let ook op het oliepeil, als deze heel laag is, kan dat erop duiden dat er motorolie weglekt. Als je twijfelt, kun je ook nog de motordeksel eraf halen om te inspecteren of je een scheur in de kleppendeksel ziet, of olie rondom de kleppendeksel.
  • Lekkende oliefilterhuis pakking:
    • Probleem: Een ander onderdeel die bij de N55 snel kapot gaat is de oliefilterhuis pakking (OFHG). Op zich is het lekken van deze pakking geen hele grote ramp. Als de kleppenpakking bijvoorbeeld scheurt, kan er olie in de motor komen, als de oliefilterhuis pakking scheurt gebeurt er niet zo heel veel. Maar vaak als er olie lekt dan lekt dit op de V-snaar en spanroller (deze zorgt dat de snaar strak blijft staan). In het ergste geval lekt er zoveel olie op dat de V-snaar periodiek gaat slippen. Als de V-snaar een keer slipt is er niks aan de hand, maar als een V-snaar op lange termijn heel vaak blijft slippen, dan kan de motor intern schade oplopen. Wat ook kan gebeuren is dat de olie in het systeem weglekt, en gaat mengen met de koelvloeistof. Als dit gebeurt dan kan de motor niet goed meer gekoeld worden door het koelsysteem, dit leidt tot oververhitting en hierdoor kunnen verschillende onderdelen snel gaan slijten.
    • Oplossing: Het oplossen is simpel, de pakking moet vernieuwt worden. Het geluk bij dit onderdeel is dat een nieuwe pakking nog geen 2 tientjes kost. Dit is wel een onderdeel dat preventief beter te vaak dan te weinig vervangen moet worden, om grotere schades te ontkomen.
    • Herkenningspunten: Het lekken van de oliefilterhuis pakking is lastig om te detecteren. Probeer bij de bezichtiging onder de motorkap te kijken en de motor rondom goed te inspecteren op olie. Het oliefilterhuis is makkelijk te vinden, deze zit namelijk aan helemaal aan de voorkant en is erg toegankelijk, het onderdeel is metaalkleurig met een grote zwarte dop. Kijk met een zaklamp en voel eventueel of er olie rondom dit onderdeel zit en kijk en voel terwijl je zoekt naar olie op de V-snaar die voor het oliefilterhuis zit. Een andere manier om te checken of de pakking nog niet lekt is door te kijken naar de koelvloeistof. Draai het dopje van het reservoir open en kijk erin om te zien of de koelvloeistof mooi helder van kleur is. Zodra je het idee hebt dat het zwart is, dan kan dit erop wijzen dat er olie in het koelvloeistof systeem zit.
  • Terugroepactie: Breken van VANOS solenoïde bout:
    • Probleem: VANOS (Variabele nokas timing) is een systeem dat ervoor zorgt dat de timing van de inlaat en uitlaat in de cilinder perfect samenhangen met de snelheid en de hoeveelheid gas die gegeven wordt. Door dit systeem is de timing is variabel en zoekt het systeem constant de perfecte timing. Op de N55 zitten twee van deze systemen, op elke nokkenas één. Het doel van dit VANOS systeem is de motor beter te laten lopen (stabiel stationair, vloeiende vermogenscurve, de motor zuiniger maken en uitlaatgassen verminderen). Bij de eerste modellen van de N55 (tot ongeveer 2012) gebeurde het wel eens dat de aluminium bout afbrak en in de carter pan terechtkomt. Zodra dit gebeurt is het heel gevaarlijk, het afgebroken stuk metaal kan namelijk veel schade aanrichten als het met bewegende onderdelen in aanraking komt.
    • Oplossing: BMW heeft een terugroepactie gehad en het probleem werd kosteloos bij de dealer verholpen door er een nieuwe soort bout in te zetten. Het vervangen van het onderdeel is het een redelijk eenvoudige klus en kosten de onderdelen niet veel. Daarom dat sommige eigenaren de solenoïdes (zelf) preventief wat vaker vervangen.
    • Herkenningspunten: Niet alle N55 motoren hebben dit probleem, check voor de aankoop via een kentekenrapport of de auto deze terugroepactie heeft gehad. Als het probleem niet verholpen is, wees dan op je hoede dat de motor, van de auto die je gaat bezichtigen, intern wel eens flinke schade kan hebben.
  • Terugroepactie: Wrijvingscorrosie in de stekkerverbinding:
    • Probleem: De stekkerverbinding op de aanjagereindtrap kan oververhit raken, met kans op kortsluiting.
    • Oplossing: Dit probleem werd kosteloos verholpen bij de BMW dealer.
    • Herkenningspunten: Controleer voor de aankoop via een kentekenrapport of de auto deze terugroepactie heeft gehad. Nog belangrijker, controleer ook of de vorige eigenaar de auto terug heeft gestuurd voor reparatie! Hoe gek het ook klinkt, er zijn eigenaars die hun auto niet naar de garage brengen voor een (gratis) terugroepactie.
  • Terugroepactie: Loszittend schuifstuk van de aandrijfas:
    • Probleem: Het schuifstuk kan los raken van de flens, met als gevolg dat er geen aandrijving meer is.
    • Oplossing: Dit probleem werd kosteloos verholpen bij de BMW dealer.
    • Herkenningspunten: Niet alle BMW 335i’s hebben dit probleem. Via het kentekenrapport kun je controleren of deze actie gold voor de BMW die je wellicht op het oog hebt en of het probleem verholpen is.

Design

Exterieur

Luxe opties

Een BMW 335i (E93) is te herkennen aan de twee uitlaatpijpen, eentje aan elke kant van de auto. Verder is de auto met veel luxe snufjes uitgerust, zoals: parkeersensoren, soft close kofferbak, comfort access, meesturende xenon koplampen en adaptive cruise control. Veel van deze opties zitten tegenwoordig ook op de nieuwste auto’s, maar voor een auto die zijn oorsprong kent uit 2006, is het toch best luxe.

Facelift

Begin 2010 kreeg de hele 3-serie een facelift (LCI). Auto’s van de facelift kregen een aangepaste achterbumper, achterlichten, spiegels, koplampen, kofferbak klep en de ‘kidneys’ (de twee grilles op de voorkant) werden iets wijder. Verder werd de voorbumper iets sportiever en zitten er meer ‘vouwen’ op de motorkap. Tot slot werd met de introductie van de LCI 335i afscheid genomen van de N54 motor en werd de N55 geïntroduceerd.

Interieur

Vol opties

Het interieur van de BMW 335i heeft een premium uitstraling en zit bomvol mooie opties, zoals: navigatie, automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels, flippers, subwoofers onder de stoelen, elektrisch verstelbare stoelwangen, ledverlichting in de deuren, DVD speler en een bekerkoeler onder armleuning. Bij die laatste optie zit er onder de armsteun een 3e bekerhouder, middels een ‘aan/uit knop’ kun je dan je blikje cola koel houden, door koude lucht van de airco af te tappen.

DCT automaat

Eerder is beschreven dat 335i (E93) werd geleverd met een automaat of een DCT. De automaat heeft een metaalkleurige versnellingspook terwijl de DCT een elektronische pook heeft, die door middel van een led lampje aangeeft in welke stand de versnellingsbak staat. De DCT heeft een “Sport” knop onder de pook. Met deze knop wordt de auto in de sportstand gezet: sturen gaat zwaarder en de remmen en het gaspedaal worden gevoeliger. Wanneer beide bakken in “D” staan, kun je de pook naar links duwen om de sportstand/handmatige stand te activeren. De BMW 335i (E93) gebruikt dezelfde DCT bak als de BMW M3 (E93), echter is de transmissie van de M3 iets uitgebreider.

Flippers

Een leuke optie, en bijna een must have op een auto als deze, zijn de flippers. Deze flippers kun je met één hand bedienen: om op te schakelen trek je de flipper naar je toe en om terug te schakelen duw je de flipper van je af. Na de facelift werden deze flippers vervangen door conventionele flippers, met links voor terugschakelen en rechts voor opschakelen. Het iDrive systeem zit standaard op alle modellen, maar is wel verouderd. Pas in 2009 werd de BMW 335i (E93) uitgerust met een nieuwe versie van het iDrive systeem, dit was nog voor de facelift.

Leave Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *