Model
Foto
Bron: https://thecollectables.nl/bmw-m3-cabriolet-individual-2012-58-800km-azuritschwarzmetallic
Type
In 2007 werd de BMW M3 (E93) gelanceerd, dit model was de kers op de taart van BMW’s goed lopende 3-serie. De M3 was de eerste M3 met een dikke V8 en een stalen dak. Het verschil tussen de BMW M3 en de sterkste 3-serie, de BMW 335i (E93), bedraagt 114 pk. Overigens is dit de laatste M3 cabriolet die BMW ooit heeft geproduceerd. Na de BMW M3 (E93) heeft het Duitse autobedrijf in 2013 een nieuwe lijn op de markt gebracht (de 4-serie) en is de cabrio mee overgestapt, dit is de BMW M4 (F83).
Uitvoering
Enige M3 met een V8
De BMW M3 (E93) is een echt BMW icoon, de voornaamste reden hiervoor is de motor die in de neus ligt. Deze generatie M3 is namelijk uitgerust met een V8 blok, dit is de enige M3 ooit met een V8, de vroegere (en latere) modellen M3 worden allemaal aangedreven door een 6 inlijn. Het 4 liter grote V8 blok in de M3 (motorcode: S65) is afgeleid van de S85, dit blok is terug te vinden in de BMW M6 (E93). De S85 uit de M6 heeft een V10 blok, BMW heeft simpelweg twee cilinders weggehaald en toen is de S65 ontstaan. Zoals alle “M” modellen, is het een hoogtoerige motor, die zich prettig voelt als deze hoog in de toeren wordt gejaard. De V8 uit de M3 (E93) levert zijn maximale vermogen van 420 pk bij een toerental van wel 8300 toeren.
Nieuwe DCT versnellingsbak
In eerste instantie werd de M3 alleen geleverd met een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen. Een jaar later, in 2008, werd de M3 de eerste BMW met de nieuwe 7-traps DCT dubbelekoppelingversnellingsbak, later in dat jaar werd de DCT bak ook beschikbaar op de BMW 335i (E93). Deze versnellingsbak is de opvolger van de SMG III versnellingsbak, die gebruikt werd voor de BMW M6 (E93).
Aandachtspunten tijdens de aankoop
Benzine:
BMW M3 (E93) - S65 (4.0L, V8, 420 pk) De BMW M3 ziet in de basis net zo uit als alle modellen uit de 3-serie. Toch zijn er een aantal specifieke ‘M-design’ punten waarmee de M3 zich onderscheidt van een ‘normale’ 3-serie. Beginnend bij de achterkant, hier staat natuurlijk het “M3” logo, daaronder vindt je 4 uitlaatpijpen met een stukje van de einddemper die eronderuit hangt. De spiegel van de M3 heeft een unieke vorm, omdat het lijkt alsof de spiegel twee bevestigingspunten heeft. Dit soort spiegels zijn overigens ook aftermarket te koop en kunnen in principe op elke BMW worden gezet. Onder de spiegel zit de zogenoemde ‘fender badge’, hier zit het knipperlicht met daarin het M3 logo. De fender badge is een typisch ‘M’ detail en is ook terug te vinden op onder andere de BMW M6 (E64). De originele M3 velgen hebben 20 metaalgekleurde spaken, die zijn opgebouwd als 10 spaak paren. Tot slot heeft de M3 (E93) een zogeheten ‘powerdome’ in het midden van de motorkap, om ruimte te maken voor de grote motor. Naast deze powerdome zitten twee zwarte air scoops die de motor helpen te koelen. Verder is de auto met veel luxe snufjes uitgerust, zoals parkeersensoren, soft close kofferbak, comfort access, meesturende xenon koplampen en adaptive cruise control. Nee, veel van deze opties zijn voor de tegenwoordige tijd niet super bijzonder, maar voor een auto die zijn oorsprong kent uit 2006 is het toch luxe dat het er allemaal al opzat. Qua interieur is de M3 kwalitatief erg goed en overladen met gave opties, zoals: navigatie, automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels, flippers, subwoofers onder de stoelen, elektrisch verstelbare stoelwangen, ledverlichting in de deuren, DVD speler en een bekerkoeler onder armleuning. Bij die laatste optie zit er onder de armsteun een 3e bekerhouder, middels een ‘aan/uit knop’ kun je dan je blikje cola koel houden, door koude lucht van de airco af te tappen. Al deze opties zitten overigens ook op de BMW 335i (E93). Net als de BMW 335i (E93) heeft de M3 een DCT steptronic, echter kun je bij de M3 veel meer zelf instellen. Zo zitten er 3 knoppen in het midden console, bij zowel een handgeschakeld als automaat: Power (gaspedaal wordt 10% gevoeliger), EDC (stijfheid van de elektronische demping: comfortabel of sportief), DSC off (uitzetten van de tractie controle). Je kunt de schakeltijd handmatig selecteren, stand 1: bak schakelt langzaam, dit is vloeiend en comfortabel. Stand 6: bak schakelt snel, dit is zeer snel maar wel schokkeriger. Normaliter heb je alleen keuze tussen stand 1-5, stand 6 wordt pas geactiveerd wanneer je de tractie controle (DSC) uitzet. Het M-design, met de drie herkenbare kleuren, is een detail wat overal in de auto terugkomt. Zo zit het ‘M’ embleempje in de toerenteller, met daarboven de shift lichten die aangeven wanneer je moet opschakelen. De kleuren van het M-design komen ook terug in de stiksels die op het stuur zitten. Uiteraard is de M3 ook voorzien van conventionele flippers (bij de BMW 335i (E93) werken ze iets anders). Het iDrive systeem zit standaard op alle modellen, maar is wel verouderd. Pas in 2009 werd de BMW M3 (E93) uitgerust met een nieuwe versie van het iDrive systeem. Deze software update gold ook voor de BMW 335i (E93) en BMW M6 (E64).Specificaties:
Handgeschakeld DCT Vermogen 420 pk, 400 Nm 420 pk, 400 Nm Jaren 2007 – 2013 2008 – 2013 Massa leeg 1780 kg 1805 kg 0-100 km/h 5,3 s 5,1 s Topsnelheid 250 km/h 250 km/h Gemiddeld verbruik 12,9 L/ 100 km 12,3 L/ 100 km Aandachtspunten tijdens de aankoop:
Design
Exterieur
Unieke M3 kenmerken
Spiegels en velgen
Powerdome en opties
Interieur
Veel opties
Werking versnellingspook
Stiksels en flippers