De BMW 645Ci (E64) kwam uit in 2004 en is ook maar tot en met 2005 geproduceerd. In 2005 is de 645Ci vervangen door de BMW 650i (E64). De “C” in 645Ci staat voor: Coupé/convertible (dit is ook terug te vinden in BMW 630Ci (E64)). Uiteindelijk heeft BMW besloten om alle modellen uit de 6-serie alleen maar als Coupé of Cabriolet te produceren, waardoor de “C” aanduiding overbodig werd. 6-series van na 2005 hebben dan ook geen “C” in de modelnaam, zie BMW 630i (E64), BMW 650i (E64).
Uitvoering
V8 motor
Toen de BMW 645Ci (E64) uitkwam, is deze auto enkel geleverd met een 4.4 liter grote V8, welke gaat onder de motorcode: N62. Deze motor gebruikt BMW al sinds 2001 in diverse modellen (van 5- tot 7-series), echter willen ze de cilinderinhoud nog wel eens veranderen. Zo heeft de opvolger (de BMW 650i (E64)) ook deze N62 motor, maar heeft de motor in die auto een inhoud van 4.8 liter (0.4 liter meer).
Versnellingsbakken
Ook de 645Ci wordt altijd alleen aangedreven op de achterwielen. Tijdens het samenstellen waren er drie verschillende versnellingsbakken om aan te vinken: een handbak met 6 versnellingen, of de duurdere 6-traps automaat en voor wat centen extra kon je zelfs kiezen voor BMW’s 6-traps SMG II. Die laatste optie is een semi-automaat, alleen zal je maar weinig 6-series tegenkomen die ook daadwerkelijk met deze automaat rondrijden. Grofweg de meeste modellen zijn uitgerust met een standaard automaat.
Probleem: Lekkende klepsteelrubbers (of klepseals) is één van de grootste problemen van de N62 motor. De kleppen zitten boven de cilinder en zorgen voor de toe- en afvoer van brandstof en uitlaatgassen (lees hier hoe dat werkt). Aan de bovenkant van de kleppen zit de nokkenas, dit geheel wordt afgedekt door de kleppendeksel. De ruimte van de nokkenas en kleppen is gevuld met olie om het geheel te koelen en te smeren. Om te voorkomen dat deze olie in de cilinder komt, zitten er rubberen ringetjes om de klepstelen. Deze klepsteelrubbers kunnen bij de N62 barsten, waardoor er olie de cilinder in lekt. Zodra er olie in de cilinder (en dus bij de verbranding) komt, kan dat slechte gevolgen hebben voor de gezondheid van de motor. De olie kan op de gaan bougie zitten, waardoor deze niet goed meer vonkt of de katalysator raakt verstopt door de olie. Bovendien ontvlamt olie niet, waardoor het verbrandingsproces ook verstoord wordt. Olie is een vloeistof en is ook niet samen te drukken, terwijl een gas dit wel is. Wanneer er te veel olie in de cilinder zit, kan het zijn dat de cilinder niet genoeg compressie meer opbouwen waardoor de motor vastloopt (dit heet: Hydrolock). Dit kan het einde van de motor betekenen.
Oplossing: Om dit probleem om te lossen moet de desbetreffende seal vervangen worden. Omdat het bijna niet te achterhalen is welke dat is, worden ze allemaal vervangen (ook deels ter preventie). Dit is een erg dure reparatie, omdat de klepsteelrubbers diep in de motor zitten en aan beide kanten (het is immers een V-motor) vervangen worden. Deze reparatie komt neer op ±€1300.
Herkenningspunten: Olie in de cilinder is vooral goed te herkennen aan blauwe rook die uit de uitlaat komt. Deze rook is goed zichtbaar als je met een warme motor stationair gas geeft. Let ook goed op tijdens een koude start. De motor rookt bijna altijd, maar als dit abnormaal veel is, dan kan dit ook duiden op olie in de cilinder. Ook zal de auto veel roken wanneer je met een warme motor snel optrekt, bijvoorbeeld nadat het stoplicht op groen springt.
Lekkende koelvloeistofleiding:
Probleem: Koelvloeistof loopt via allerlei kanalen dwars door de motor heen. De vloeistof absorbeert warmte van de motor, gaat naar de radiator om af te koelen en wordt vervolgens weer terug de motor in gepompt. Op deze manier wordt voorkomen dat de motor oververhit raakt. Bij de N62 motor is het een veelvoorkomend probleem dat de O-ring die tussen het motorblok en de koelvloeistof slang gaat lekken. Het gevolg is dat er koelvloeistof weglekt, waardoor de motor oververhit kan raken. Dit kan ertoe leiden dat rubberen onderdelen als pakkingen en slangen in de motor lekken/scheuren. Ook kunnen aluminium onderdelen teveel gaan uitzetten, waardoor er schade optreedt.
Oplossing: Om dit probleem te verhelpen moet de O-ring, die tussen het motorblok en de slang zit, vervangen worden. Echter is dit een erg tijdrovende klus, de slang zit namelijk aan de achterkant van het motorblok. Om hierbij te komen, moet het motorblok uit de auto getild worden. Aftermarket zijn er permanente oplossingen beschikbaar (bijvoorbeeld het toevoegen van een onderdeel van BimmerFix), een nieuwe originele O-ring is na een bepaalde tijd namelijk weer aan vervanging toe. Echter moet het blok er dan toch een keer uit zijn gehaald om deze oplossing te implementeren.
Herkenningspunten: Omdat dit een veel voorkomend probleem is, is het de moeite waard om met een zaklamp aan de achterkant van de motor rond te kijken. Let op of je koelvloeistof ziet zitten. Vraag ook aan de eigenaar of het probleem is verholpen (zit er een permanente oplossing op of ‘alleen’ een nieuwe O-ring?) Kijk ook in de onderhoudsgeschiedenis. Let tijdens het rijden op of de koelvloeistof niet te snel opwarmt en controleer ook of er nog genoeg koelvloeistof in het reservoir zit.
Kapotte profielpakking van de dynamosteun:
Probleem: De dynamosteun is een beugel die aan het motorblok zit en waar de dynamo op zit vastgeschroefd. In het geval van de N62 motor, is dit een olie gekoelde dynamo (ook wel watergekoelde dynamo). De beugel zit aan de zijkant (bestuurderskant) aan het carter vastgeschroefd. Door de oliedruk vanuit de motor, wordt de olie vanuit de carter door de binnenkant van de beugel geperst, om zo de dynamo te koelen. De pakking tussen het carter en de dynamosteun wordt naar verloop van tijd bros, waardoor deze kan scheuren met olielekkage tot gevolg. Gelukkig kan dit geen kwaad, maar fraai is het niet want het hele motorruim gaat namelijk onder de olie zitten.
Oplossing: Om dit probleem te verhelpen, moet de pakking vervangen worden. Deze pakking is erg goedkoop: €10, alleen zit de dynamosteun aan de onderkant van de motor. Om deze eraf te halen moeten de de stuurbekrachtigingspomp, de motorsteun aan de bestuurderskant en de dynamo (inclusief snaren) losgemaakt worden. Vervolgens moet de motor iets omhoog getild worden, om de steun te verwijderen en de pakking te vernieuwen. Al met al kost dit een aantal uur, waardoor het alsnog een vrij kostbare reparatie is.
Herkenningspunten: Probeer goed te kijken of je olie ziet zitten aan de onderkant van het motorblok, aan de bestuurderskant. Bij deze motor zit het motorruim goed volgebouwd, dus met een zaklamp kijken scheelt een hoop.
Olielekkage in de kleppendeksel:
Probleem: Ook bij de N62 kan de pakking van de kleppendeksel gaan lekken. Hierdoor kan er olie weglekken of, nog erger, in de motor komen. Wat ook een probleem is, is dat de kleppendeksel kan scheuren, ook dit resulteert in olielekkage. Deze deksel is gemaakt van plastic, hierdoor is hij vatbaar voor de warmtecycli van het blok. Door het constant heet worden en afkoelen van de motor, kunnen de pakkingen gaan lekken en de plastic kleppendeksel scheuren.
Oplossing: Als de pakking gescheurd is, moet deze uiteraard vervangen worden. Bij een gescheurde kleppendeksel moeten zowel de deksel als de pakking vervangen worden. Een nieuwe kleppendeksel + pakking kost ongeveer €330, exclusief montagekosten.
Herkenningspunten: Olielekkage is te herkennen aan olie rond de kleppendeksel of aan de geur van verbrande olie (en blauwe rook uit de uitlaat). Let ook op het oliepeil, als deze heel laag is, kan dat erop duiden dat er motorolie weglekt. Als je twijfelt, kun je ook nog de motordeksel eraf halen om te inspecteren of je een scheur in de kleppendeksel ziet, of olie rondom de kleppendeksel.
Lekke rubbers bij kofferklep:
Probleem: Het dak van de 6-serie is met zijn twee vinnen fraai ontworpen. Helaas is de dakconstructie in combinatie met de kofferklep niet helemaal waterdicht wanneer het dak dicht zit. De rubbers van de kofferklep kunnen verdrogen, waardoor er water in de kofferbak kan lopen. Gelukkig zitten er afvoergootjes in de achterbak om dit water weg te laten lopen. Echter kunnen deze ook verstopt raken en dan heb je een probleem. Het water gaat zich ophopen en na verloop van tijd kan dit zoveel worden, dat het over de geluidsversterker heen loopt. Het gevolg is dat de versterker kortsluiting maakt en kapot gaat waardoor de speakers het niet meer doen of een heel slecht geluid maken.
Oplossing: Zoals hierboven te lezen is het belangrijk om de afvoerputjes vrij te houden. Maar preventie is belangrijker dan defensie, daarom is het belangrijk om de afdichtingsrubbers van de kofferklep tijdig te laten vernieuwen.
Herkenningspunten: Controleer of er water in de kofferbak aanwezig is. Til de mat kofferbak mat op en voel of het helemaal droog is daaronder. Check ook of de speakers het allemaal doen en of ze op hoog volume nog mooi zuiver klinken.
Olie pan van de versnellingsbak vervormt:
Probleem: De versnellingsbak van de BMW 645Ci (E64) heeft een kunststof bodem. Door de warmtecycli van constant warm worden en afkoelen, kan deze bodem gaan vervormen. Een vervormde bodem kan ervoor zorgen dat er olie vanuit de versnellingsbak weglekt, waardoor de versnellingsbak niet goed gesmeerd wordt en de slijtage toeneemt.
Oplossing: Zodra de bodem verbogen is, moet deze vervangen worden. Tijdens deze klus moet ook de olie uit de versnellingsbak worden gehaald. Het positieve is dat de versnellingsbak dan verse olie krijgt. Het nadeel is dat het een vrij prijzige reparatie is.
Herkenningspunten: Dit probleem is, op een natte versnellingsbodem na, nauwelijks te constateren. Het verschilt per auto wanneer deze vervangen moet worden. Maar wanneer je de vuistregel aanhoudt van elke 100.000 kilometer, dan zou je goed moeten zitten. Check dus in het onderhoudsboekje wanneer dit voor het laatst gedaan is en of het überhaupt wel gedaan is.
Design
Exterieur
Uitgesproken exterieur
Het uiterlijk van de 6 serie is redelijk uitgesproken, de neus is lang en gestroomlijnd, het stoffen dak heeft twee unieke vinnen en de achterkant valt op door zijn lange kont. Een uniek onderdeel van de 6-serie is de bedienbare glazen achteruit. Dit raam kan met een knop automatisch omhoog of omlaag gezet worden, ongeacht de positie van het dak. Als het dak dicht zit, kan ervoor gekozen worden om het achterraam open te zetten om het motor geluid beter te horen of om het lekker te laten doorluchten. Zodra het dak openstaat kan het raam ook omhoog worden gezet om wind tegen te houden, of omlaag om het lekker door te laten luchten.
Dak vinnen
Een opvallend detail van het dak zijn de zogeheten ‘vinnen’. Aan beide kanten van het dak steken er twee vinnen uit, dit is een uniek detail dat enkel op de 6-serie terug te vinden is. Het stoffen dak vouwt zich in minder dan 25 seconde op en verdwijnt boven de kofferbak, waar overigens genoeg ruimte beschikbaar is, wel 450 liter!
Interieur
Nette afwerking
Het interieur is zoals we van BMW kennen, mooi materiaal gebruik en een nette afwerking. Wel is het een auto die iets gedateerd is, en dat zie je terug in het feit dat er nog veel knoppen zijn en weinig digitaal (op het multimediascherm na). Dit hoeft niet per se een nadeel te zijn, maar smaken verschillen dus neem dat mee tijdens de aankoop.
Verschillende opties
Zoals hierboven beschreven zijn er 3 types versnellingsbakken. De duurste optie was de SMG II versnellingsbak, deze is te herkennen aan de versnellingspook, waar “SMG” op staat. De SMG II zal je alleen weinig tegenkomen, grofweg de meeste 645Ci’s hebben een normale automaat. BMW had destijds nog een hele bijzondere optie, namelijk heads-up display. Dit betekent dat belangrijke informatie in de voorruit geprojecteerd wordt. Bijvoorbeeld de navigatie, de snelheid, het aantal toeren dat de auto maakt en in welke versnelling je zit. Tegenwoordig is deze optie op meerdere auto’s te vinden, maar voor 2004 was dat erg vooruitstrevend. Overigens was de bekerhouder niet standaard, dit was een optie waar extra voor betaald diende te worden. Ze zitten daarom niet in alle modellen.