10 aankooptips bij het kopen van een cabrio

Waar moet je op letten als je een 2e hands cabrio gaat kopen?

Home

De dagen worden langzaam langer en warmer, op de weg zie je wat mensen met een open dak rijden en je denkt bij jezelf: ik ga ook een cabrio kopen! Bij het kopen van een tweedehands auto zijn er altijd een paar punten waar je goed op moet letten. Toch moet je bij een cabriolet op nét wat meer en wat andere punten letten. Op de pagina “aankooptips” staan een aantal model specifieke aandachtspunten. Maar waar moet je in het algemeen op letten bij het kopen van een tweede hands cabriolet?

1. Aanschaf periode

Bij het aankopen is de timing erg belangrijk. Een cabriolet is een echt seizoen product, niet gek dat de meeste cabrio’s in de periode april-juni worden gekocht. Logisch, want dit zijn de maanden dat mensen naar een dakloze auto beginnen te verlangen. Toch is het aan te raden om niet in de warme, maar in de koude wintermaanden naar een cabrio te gaan zoeken. ’s Winters is het aanbod cabrio’s wel dunner, maar daar tegenover staat dat de gemiddelde aankoopprijzen in de koude maanden ook lager liggen. Een ander bijkomend voordeel is dat je door het koude en natte weer gebreken en/of lekkages veel eerder opmerkt. Het zijn de ideale weersomstandigheden om de staat van de cabrio te testen.

2. Sluit het dak goed aan?

Zodra je bij de cabrio bent aangekomen, is het handig om een rondje om de auto te lopen. Kijk hierbij goed of het dak overal mooi aansluit. Zit loopt het dak mooi over bij voorruit en sluit de het dak goed aan bij de achterkant? Passen de zijramen goed in het dak, of zitten er gleuven in? Een dak dat scheef op de auto staat kan duiden op een ongeluk in het verleden of een getordeerd chassis. Let ook op of je opgedroogde druppels aan de binnenkant van de ruiten ziet zitten. Dit kan erop wijzen dat er ergens water of regen naar binnen lekt.

3. Controleer de kap op beschadigingen

De kap van een cabrio is toch wel het belangrijkste onderdeel en een slijtageonderdeel. Controleer het dak daarom goed op deuken, scheuren, vouwen of verkleuring. Het vervangen van een cabriodak is erg duur en zeker niet iets waar je op zit te wachten na het kopen van je dakloze auto. Vooral bij een softtop komt het controleren van het dak nauwer dan bij een hardtop. Naarmate een stoffen dak ouder wordt kan het poreus worden en gaan lekken. Het dak lekt dan niet bij de aansluitingen, maar het materiaal zelf is dan gaan lekken. Als dat het geval is, dan is er geen andere mogelijkheid om het te laten maken dan de kap te vervangen. Het voordeel van een hardtop is dat dit dak hier geen last van heeft. Het kan enkel lekken op de aansluitrubbers, maar deze zijn niet extreem duur om te laten vervangen.

4. Wat is de staat van de achterruit?

Bij hardtop kappen zijn er over het algemeen weinig problemen met de achterruit, dit aandachtspunt is vooral gericht op softtops. Bij een kap met een plastieken achterruit is het belangrijk om te kijken hoe de ruit eruit ziet. Het kunststof kan door weersomstandigheden en door UV straling vervagen of verkleuren. Ook kan slecht gebruik van een softtop ertoe leiden dat er permanente vouwen in de ruit zitten. Het vervangen van een kunststof achterruit is mogelijk, maar het is wel lastig omdat de ruit in de kap gestikt zit. Glazen ruiten zitten in de softtop gelijmd. Er bestaat een kans dat deze loslaat (een bekend probleem bij de Volvo V70 (P80)). Het probleem is dat dit niet te vervangen is en de gehele kap vervangen moet worden.

5. Werkt het dak mechanisme?

Naast de conditie van de kap, is de staat van het dak mechanisme minstens zo belangrijk. Maak het dak open (handmatig of elektrisch maakt niet uit) en let goed op of alles naar behoren werkt. Let op of alles in een vloeiend tempo open gaat en of het dak niet ergens blijft hangen. Als het mechanisme niet goed werkt, of het dak gaat helemaal niet open dan moet je dit laten vervangen (daar koop je immers een auto zonder dak voor). Echter is het vooraf vaak lastig te bepalen waar het defect vandaan komt. Het laten repareren van een dak mechanisme kan hoog in de kosten oplopen of zelfs betekenen dat de complete kap vervangen moet worden.

6. Belangrijk onder de motorkap

Cabrio’s staan in de winter vaak stil. Dit betekend dat er vocht in de motor kan ophopen. Vocht in de motor (en in je systeem) kan voor allerlei narigheden zorgen zoals erosie en mindere smering. Vocht kan ook in de motor komen door een kapotte koppakking, kijk goed of er geen vocht in de motor zit. Je kunt dit testen door aan de binnenkant van de olie dop óf aan de peilstok te kijken of er gele smurrie op zit. Zie je gele smurrie dan zit er vocht aan de binnenkant van de motor (de kleur komt omdat olie en water mengen). Dit is de reden dat tijdens de winterstalling een cabrio zo nu en dan eens warm moet laten draaien. Als er vocht in de motor zit omdat hij te lang stil heeft gestaan dan is het op te lossen door de motor een keer goed warm te rijden zodat het vocht verdampt. Is de koppakking kapot, dan zal je deze eerst moeten laten repareren.

7. Hoe ziet het windscherm eruit?

Het windscherm is een belangrijk onderdeel van de cabrio en een onderdeel dat het zwaar te voorduren krijgt tijdens het rijden. Buiten dat is het ook een onderdeel die het comfort aanzienlijk vergroot en daardoor vrijwel onmisbaar. Mocht er geen windscherm bij zitten, vraag dan aan de eigenaar waar het scherm is. Typerend bij een textielen windscherm is dat de stof loslaat bij de randen. Toch verliest het windscherm niet gelijk z’n functie als het textiel op een hoekje loslaat, al is het wel een afbreuk voor de looks van het scherm. Alles over de werking en het gebruik van een windscherm lees je in dit artikel.

8. Rijdt met dak open en -dicht

Ook al lijkt het dak goed aan te sluiten en het mechanisme goed te werken, test dit ook in de praktijk. Rijd een stukje met gesloten dak en de ramen omhoog, hoor je windgesuis? Hoor je dingen klapperen? Een stoffen kap isoleert per definitie minder, dus hierbij hoor je altijd meer windgeruis, maar als het via de ramen naar binnen komt is er iets niet goed. Hoe koud het ook is, probeer ook een stukje met het dak open te rijden (dit is immers hoe je de cabrio het meest gaat gebruiken). Luister goed of de auto andere geluiden maakt nu de kap eraf is. Werkt het windscherm?

9. Getordeerd chassis

Normaliter heeft een dak een dragende functie, bij een cabrio mist het dak en dus komt alle kracht op de bodem van de auto. De bodem wordt daarom extra verstevigd, maar door de zware krachten kan de bodem iets gaan torderen of vervormen. Dit kan komen doordat de cabrio bijvoorbeeld met één wiel op een stoep heeft gestaan of doordat veel kilometers met open dak zijn gereden. Een getordeerde cabrio kan ertoe leiden dat het dak niet goed meer aansluit en dat de cabrio trilt tijdens het rijden. Geen zorgen, bij moderne cabrio’s is de torsiestijfheid dusdanig goed zijn dat dit geen probleem is, maar bij oudere cabrioletten is het wel een puntje van aandacht.

10. De optionele hardtop

Dit punt is niet van toepassing op alle cabrio’s, maar bij sommige soft top cabrio’s kon je een optionele hardtop bestellen als extra optie. Deze optionele hardtop beschermt de softtop tegen zware weersomstandigheden zoals regen, sneeuw, etc. en het isoleert beter in de winter. Het nadeel is dat deze kunststof hardtop alleen op de auto kan wanneer de softtop opgevouwen zit. Een softtop dat lang opgevouwen zit, kan zorgen voor vouwen en/of scheuren in de kap. Zit er een hardtop bij, controleer dan goed of de softtop goed onderhouden is.

Met deze 10 tips op zak kun je vol vertrouwen naar de bezichtiging van je wellicht nieuwe cabrio. Vergeet niet: een cabrio is een gebruiksartikel en zal nooit helemaal perfect zijn. Als er geen mankementen zijn aan de cabrio hij is helemaal naar je smaak, twijfel niet maar ga ervan genieten!

Leave Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *