Hoe stal je een cabrio op in de winter?

Home

Cabrio opstallen voor in de winter – Checklist

De dagen worden korter, de temperatuur wordt kouder en dus wordt het steeds minder aantrekkelijk om met open dak te rijden. Veel cabrio bezitters rijden alleen ’s zomers en bergen hun bolide in de wintermaanden op. Maar hoe kun je je cabrio nou het beste in de winterstalling opbergen?

Het beste kun je een cabrio overdekt in een schuur, garage of loods opbergen. Toch zijn er een aantal aandachtspunten waar je rekening mee moet houden, zoals een volle tank, banden oppompen, een druppellader en nog een aantal andere zaken.

Ga voorbereid de winter in, zodat je cabrio op een veilige manier zijn winterslaap kan houden. In dit artikel leg ik uit waar je rekening mee moet houden als je je cabrio binnen of buiten wilt opstallen. Hieronder staan twee checklists: een checklist voor binnen opstallen en een checklist voor buiten opstallen. Door deze checklists te volgen weet je zeker dat je cabrio in het voorjaar veilig en in gezonde conditie de weg op kan.

.

Checklist – binnen opstallen

1. Volle benzine tank

Gooi de tank vol met Euro 98 voordat de auto de stalling ingaat. Dit voorkomt dat er vocht in het brandstofsysteem (en dus in je motor) terechtkomt. Het is beter om je auto met een tank Euro 98 weg te stallen dan met Euro 95. Dit komt omdat er in Euro 98 minder ethanol zit en ethanol trekt vocht aan.

2. Verse olie bijvullen

Ook is het ook belangrijk om je motor te voorzien van verse olie. Hoe ouder olie wordt, hoe zuurder het wordt. Aangezien de auto voor een aantal maanden stil staat, kan het zuur van de olie gaan vreten aan de binnenkant van je motor of pakkingen. Vul de olie dus bij tot het maximale oliepeil of ververs de olie.

3. Goed warm rijden

Voordat je cabrio de winterstalling ingaat, moet de auto nog een keer goed warm gereden zijn. Dit moet je doen om al het vocht dat nog in het systeem zit eruit te laten verdampen. Vocht in het systeem kan voor voor narigheden en problemen zorgen als je de motor lange tijd niet start.

4. Flinke poetsbeurt

Nog voordat je de auto in de stalling zet is het belangrijk hem goed te poetsen (het liefst kleien). Aangezien de auto een aantal maanden niet gebruikt wordt, kunnen aangekoekte vuil vlekken in de lak vreten. In de winter is het hier geen weer voor, daarom kun je dit beter doen als het nog lekker weer is.

5. Banden oppompen

Pomp de banden harder op dan normaal (ongeveer 3 bar). Bij lange stilstand gaan de banden vervormen, wat leidt tot slijtageplekken op de banden. Je kan de auto ook op blokken zetten, zodat er helemaal geen belasting meer is op de wielen. Nadeel is dat als er calamiteiten zijn, je de auto niet zo snel naar buiten kunt rijden.

6. Druppellader aansluiten

Sluit een druppellader aan zodra de auto voor een aantal maanden stilstaat. Bij geen gebruik van de auto loopt de batterij langzaam leeg. Wanneer deze te leeg is komt de batterij in diep ontlading en bestaat de kans dat de accu niet meer op kan laden. Ze zijn niet duur, maar kunnen je jaarlijks een accu besparen.

7. Niet op de handrem

Zet de auto niet in de handrem. De auto hoeft nergens heen en is het aantrekken van de handrem ook niet nodig. Bij oudere auto’s kan het gebeuren dat de handrem ’s winters vast gaat roesten en niet meer los komt. Voorkom ellende en zet de auto in z’n versnelling of neutraal (afhankelijk hoe vlak het oppervlak is).

8. Cabriodak omhoog

Het cabriodak moet er in de winterstalling ten alle tijden opzitten. Het dak is namelijk ontworpen om op spanning te staan, vouw je een dak langdurig op, dan ontstaan er vouwen. Als de het dak droger wordt kunnen deze vouwen leiden tot scheurtjes. Dit advies geldt ook voor hard top cabrio’s.

9. Zijruiten open

Houd de zijramen tijdens de winterstalling op een kiertje open. Op deze manier kan het interieur doorluchten en voorkom je dat zich vocht kan ophopen wat dan weer zorgt voor muffe geuren of vochtschade. De ruiten hoeven niet helemaal open, een kiertje is al voldoende.

10. Autohoes

Bescherm de net gewassen laklaag van je auto met een autohoes. Door je cabrio weg te stoppen in een autohoes voorkom je dat er stof of viezigheden gaan ophopen op de lak. Daarnaast beschermt het de lak tegen krassen door langs je auto te lopen. Bovendien ziet het er ook nog eens gaaf uit.

11. Af en toe starten

Start je auto eens per 2 maanden. Laat de motor goed warm worden zodat al het vocht uit het systeem verdampt en alle onderdelen weer gesmeerd zijn. Probeer als het kan ook een klein stukje te rijden, zo komen alle onderdelen weer in beweging en kan ook de versnellingsbak gesmeerd worden.

.

.

Checklist – buiten opstallen

1. Volle benzine tank

Gooi de tank vol met Euro 98. Dit voorkomt dat er vocht in het brandstofsysteem (en dus in je motor) terechtkomt. Het is beter om je auto met een volle tank Euro 98 stil te laten staan dan met Euro 95. Dit komt omdat er in Euro 98 minder ethanol zit en ethanol trekt vocht aan.

2. Verse olie bijvullen

Ook is het ook belangrijk om je motor te voorzien van verse olie. Hoe ouder olie wordt, hoe zuurder het wordt. Aangezien de auto voor een aantal maanden stil staat, kan het zuur van de olie gaan vreten aan de binnenkant van je motor of pakkingen. Vul de olie dus bij tot het maximale oliepeil of ververst het hele systeem.

3. Goed warm rijden

Voordat je cabrio aan de winterslaap kan beginnen, moet de auto nog een keer goed warm gereden zijn. zeker weten dat er geen laatste rit moet de auto even goed warm gereden worden. Als er vocht in het systeem zit, kan dit voor narigheden en problemen zorgen als de motor langere tijd niet start.

4. Banden oppompen

Pomp de banden harder op dan normaal (ongeveer 3 bar). Bij lange stilstand gaan de banden vervormen, wat leidt tot slijtageplekken op de. Door de banden harder op te pompen, zal het rubber ook niet gaan vervormen en blijft de band harder. Vergeet de luchtdruk niet terug te brengen naar het aanbevolen niveau voordat je gaat rijden.

5. Acculader aansluiten

Sluit een acculader aan. De accu van een auto die in een schuur staat, kan opgeladen blijven door een druppellader. Om te voorkomen dat de accu buiten in diepontlading komt, moet je deze periodiek bijladen met een acculader. Eens in de 2 maanden zou meer dan voldoende moeten zijn.

6. Niet op de handrem

Zet de auto niet in de handrem. De auto hoeft nergens heen en is het aantrekken van de handrem ook niet nodig. Bij oudere auto’s kan het gebeuren dat de handrem ’s winters vast gaat roesten en niet meer los komt. Voorkom ellende en zet de auto in z’n versnelling of neutraal (afhankelijk hoe vlak het oppervlak is).

7. Af en toe starten

Start je auto eens per 2 maanden. Laat de motor goed warm worden zodat alle onderdelen weer gesmeerd zijn en al het vocht uit het systeem verdampt is. Probeer ook een klein stukje te rijden, zo komen alle onderdelen weer in beweging en kan ook de versnellingsbak gesmeerd worden.

8. Cabriodak omhoog

Het cabriodak moet er in de winter ten alle tijden opzitten. Het dak is namelijk ontworpen om op spanning te staan, vouw je een dak langdurig op, dan ontstaan er vouwen. Als de het dak droger wordt kunnen deze vouwen leiden tot scheurtjes. Dit advies geldt ook voor hard top cabrio’s.

9. Cabriodak impregneren

Impregneer het cabriodak zodat het beschermd is tegen het winterweer. Dit geldt voor een softtop en niet voor een hardtop. Door het dak te impregneren breng je een onzichtbaar beschermlaagje aan. Het doel hiervan is dat het laagje viezigheden van buitenaf afstoot en het dak schoon houdt.

10. Dak sneeuwvrij maken

Zodra je ziet dat het dak ondergesneeuwd is, maak deze dan voorzichtig schoon. Het gewicht van de sneeuw drukt op het dak en de naden, waardoor de kans op lekkages toeneemt. Let op dat je dit met beleid doet, je wilt immers geen schade aanbrengen bij het verwijderen van sneeuw.

11. Geen autohoes

Gebruik vooral geen autohoes. Een autohoes voor buiten is waterdicht, dit betekend ook dat vocht, condens en opdampend water wat onder de hoes komt vast blijft zitten. Dit vocht kan schade aanbrengen, denk aan elektronica of roest. Bovendien zorgt het gewicht in combinatie met vuiligheid en wind voor krassen.

Leave Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *