Wegenbelasting bij oldtimers vanaf 25 en 40 jaar

Home

Vanaf wanneer hoef je geen wegenbelasting meer te betalen?

Bij oldtimers speelt vaak de vraag of je korting kunt krijgen op de wegenbelasting (ook wel motorrijtuigbelasting) en of de auto niet helemaal wegenbelastingvrij is. Het is vaak ingewikkeld om erachter te komen of je kunt besparen. Daarom dat we in dit artikel gaan kijken naar hoe het zit met korting op de wegenbelasting en vanaf wanneer je wegenbelastingvrij kunt rijden.

Zodra de datum van de eerste kentekentoelating van je oldtimer ouder is dan 40 jaar hoef je geen wegenbelasting meer te betalen. Auto’s ouder dan 25 jaar komen in aanmerking voor de overgangsregel, je betaalt dan een kwarttarief, mits de auto voor 1988 in gebruik is genomen en aan nog een aantal andere voorwaarden voldoet.

Na 40 jaar vervalt de wegenbelasting plicht dus. Vroeger was dit na 25 jaar al, maar dat hebben ze in 2014 wettelijk veranderd. Tegenwoordig vallen auto’s van 25 jaar of ouder in de overgangsregeling, dit houdt in dat ze nog wel wegenbelasting betalen, maar met flinke korting. Toch moet de auto aan een aantal eisen voldoen voordat je kunt besparen op de wegenbelasting. Hoe dat zit leg ik in dit artikel uit.

‘Nieuwe’ oldtimer wet – sinds 2014

Tot 2014 kregen auto’s bij welke de datum van de eerste kentekentoelating 25 jaar of ouder was de titel “Oldtimer”. Met deze titel werden ze ook vrijgesteld van wegenbelasting. Sinds 1 januari 2014 is deze leeftijdsnorm flink opgeschroefd naar 40 jaar. Dit betekend dat een auto waarvan de kentekendatum 40 jaar of ouder is, de wegenbelasting vervalt. Vanaf toen waren auto’s met een ingebruikname datum van 25 jaar of ouder ineens niet meer wegenbelastingvrij. Speciaal voor deze autobezitters is toen de overgangsregeling in het leven geroepen.

Wat houdt de overgangsregeling in?

Tot en met 2013 waren autobezitters met een auto ouder dan 25 jaar wegenbelastingvrij. Toen de oldtimer leeftijd in 2014 omhoog gezet werd, moeten deze mensen ineens weer wegenbelasting gaan betalen. Niet echt eerlijk oordeelde de 2e kamer en daarom is voor die mensen de overgangsregeling in het leven geroepen.

Auto’s die in 2014 ouder waren dan 25 jaar (de eerste kentekendatum vóór 1988) krijgen korting op de wegenbelasting. Let op! Dit jaartal is vast, in 2015 verschoof deze datum dus niet naar 1989. De hoogte van de overgangsregeling is 25% van de normale wegenbelasting, met een maximum van €130 per jaar. Omdat je maar 25% betaald, wordt de overgangsregeling ook wel ‘kwartregeling’ genoemd. Eén van voorwaarde waaraan je moet voldoen is dat je de auto niet in de maanden december-januari-februari rijdt, doe je dit wel, dan betaal je gewoon het volledige belastingtarief. Er zijn nog een aantal dingen waar je rekening mee moet houden, later hier meer over.

De overgangsregeling zal nog tot 2028 in werking zijn, vanaf dat moment zijn auto’s van 1988 ook officiële oldtimers en wegenbelastingvrij. De overgangsregeling is dus geen periode van 25-40 jaar leeftijd van je auto, waar je korting op kunt krijgen. Het is echt bedoeld voor auto bezitters die de dupe zijn geworden van de verhoogde oldtimersgrens in 2014.

Eisen voor vrijstelling van wegenbelasting (40 jaar)

Om je auto wettelijk een oldtimer te noemen en daarmee vrijstelling te krijgen van motorrijtuigenbelasting/wegenbelasting, moet deze:

  • Datum van 1e kentekentoelating is 40 jaar of ouder;
  • De oldtimer wordt voor particuliere doeleinden gebruikt;
  • Vrijstelling gebeurt automatisch;

Eisen voor overgangsregeling (25 jaar)

Om te kunnen besparen op je motorrijtuigenbelasting/wegenbelasting, moet de auto aan een aantal eisen voldoen, deze zijn:

  • Auto is vóór 1988 op kenteken gezet;
  • De auto is in particulier bezit en enkel voor particuliere doeleinden;
  • Van december t/m februari mag de auto niet de weg op, behalve voor een APK afspraak;
  • In diezelfde 3 maanden moet je de auto zelf schorsen;
  • Winterstalling gebeurt op privéterrein of keuringsstation;
  • De overgangsregeling moet door eigenaar zelf aangevraagd worden;
  • Personenauto’s, kampeer- en bestelauto’s moeten rijden op benzine;
  • Vrachtwagens en autobussen moeten rijden op diesel.

Het rijden in een oudere auto is financieel gezien leuk om te doen. Als de auto voor 1988 op kenteken staat betaal je kwarttarief en is de ingebruikname ouder dan 40 jaar, dan betaal je zelfs helemaal geen wegenbelasting meer. Wist je ook dat zodra je auto 50 jaar oud is, de APK plicht vervalt?

Leave Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *