Verschil softtop en hardtop

Home

Wat zijn de verschillen tussen een cabrio met een softtop en een hardtop?

Wanneer we het hebben over een cabrio, wordt vaak onderscheid gemaakt tussen een cabrio met een softtop en een cabrio met een hardtop. Dit zijn de twee verschillende types dak die een cabrio kan hebben, maar wat is nou het verschil tussen de twee?

Een hardtop bestaat uit een dak dat van een hard materiaal is gemaakt, veelal aluminium, carbon of polyester. Het heeft dezelfde comfort als een dichte auto, het nadeel is dat ze zwaar zijn en veel plek in beslag nemen. Een softtop dak bestaat uit een zacht materiaal zoals stof of vinyl. Het dak biedt minder comfort maar weegt aanzienlijk minder en is compacter op te bergen.

De hardtop en softtop cabriodaken hebben dus verschillende eigenschappen met elk z’n voor- en nadelen. In dit artikel bespreek ik alle voor- en nadelen van beide daken en welke type dak het beste past bij welk gebruik.

Softtop

Een softtop is een zacht en flexibel dak. De daken kunnen van meerdere soorten materiaal gemaakt worden, denk aan PVC, linnen, textiel, vinyl.

  • Voordelen:
    • Lichtgewicht: Een groot voordeel van een softtop is het gewicht. Omdat een softtop van dunne materialen is gemaakt, weegt het ook niet veel, dit is een groot pluspunt voor de prestaties van de auto.
    • Compact opvouwen: Doordat de daken flexibel zijn, kun je ze opvouwen en compact in de auto wegstoppen. Hierdoor blijft er meer ruimte over voor bijvoorbeeld de kofferbak en voor de inzittende.
    • ‘Zoals het heurt’: Veel cabrioliefhebbers zweren erbij dat een echte cabriolet een softtop hoort te hebben. Een stoffen dak is namelijk een eyecatcher die een cabriolet onderscheidt van een dichte auto.
  • Nadelen:
    • Weersgevoelig: Het textiel van een softtop is gevoelig voor weersomstandigheden zoals zon, regen, sneeuw en ijs.
    • Onderhoudsgevoelig: Softtop daken zijn slijtageonderdelen die goed onderhouden moeten worden. Het dak moet regelmatig schoongemaakt en geïmpregneerd worden (lees hier meer).
    • Niet door de wasstraat: Voor het behoud van het dak, is het sterk af te raden om de auto niet door de wasstraat te rijden. De agressieve zepen en waxen tasten de stof aan, dit wordt uitgebreid besproken in het artikel: Kan een cabrio door de wasstraat?
    • Minder comfortbel: Het zachte dak bied niet zoveel stevigheid tegen de wind, hierdoor hoor je tijdens het rijden meer windgeruis. Ook zijn ze minder geïsoleerd, omdat er geen isolatiemateriaal gebruikt wordt (dan kan het dak niet meer opvouwen).
    • Inbraakrisico: Hoewel de kans dat het gebeurt erg klein is, zijn de daken eenvoudige doelen voor inbrekers. Met een mes is het dak eenvoudig open te snijden en zo kunnen kostbare spullen uit je auto getrokken worden.
Compact opgevouwen softtop
Compact opgevouwen softtop in kleine ruimte achter stoelen

Hardtop

Een hardtop is een hard cabriodak. Ze bestaan veelal uit hetzelfde materiaal als de carrosserie, denk aan staal of carbon.

  • Voordelen: 
    • Sterke daken: Hardtops zijn van sterke materialen gemaakt, veelal hetzelfde materiaal als de rest van de auto. Dat betekend dat een hardtop dak veel kan hebben en een autoleven meegaat.
    • Veel comfort: Een groot voordeel van een hardtop is de hoeveelheid comfort wanneer je met dak dicht rijdt. Je hebt minder last van windgeruis dan bij een softtop en het dak is beter geïsoleerd.
    • Makkelijk schoon te houden: De harde materialen betekenen ook dat het dak erg makkelijk schoon te maken is. In principe kan een hardtop makkelijk door de wasstraat (hoewel het niet aan te raden is) en anders kun je het dak met de hogedrukspuit makkelijk mee schoonspuiten.
    • Veiliger: Ook tijdens een eventueel ongeluk zullen ze meer bescherming bieden.
  • Nadelen:
    • Veel gewicht: Het nadeel van een stalen dak is het hoge gewicht. Het dak is gemaakt van zware materialen om die elektronisch te bedienen zijn daaropvolgend ook hele sterke elektromotoren nodig. Gewicht is een groot minpunt van een hardtop, zo kan een hardtop al snel 100 kg extra wegen.
    • Niet compact: Omdat een hardtop bestaat uit metalen platen, is het dak niet zo compact op te vouwen als een softtop. Er is dus veel opslagruimte nodig voor de harde dakplaten.
Opgevouwen hardtop neemt vrijwel de hele kofferbak in beslag

Wanneer een softtop en wanneer een hardtop?

Een softtop geeft betere prestaties, een hardtop levert meer comfort. Een softtop heeft ook meer onderhoud nodig en moet regelmatig bijgehouden worden. De keerzijde is dat het opvouwen een stuk praktischer is eenvoudiger is dan bij een zware harde kap.

Op welk type cabrio je een softtop vindt en op welk model een hardtop, hangt heel erg af van de fabrikant. Zo heeft Audi nog nooit een hardtop cabrio geproduceerd (op de afneembare hardtop na), terwijl BMW een tijdje alleen maar zware hardtops heeft geleverd (destijds ook op hun snelste cabrio model, de M3 E93). Ook nog een aantal cabrio modellen die zowel als soft- als hardtop te bestellen zijn, neem de Mazda MX-5. Het is dan aan de gebruiker zelf om te kiezen wat die fijner/mooier vindt.

Conclusie

De keuze voor soft- of hardtop wordt bepaald op basis van gebruik: ga je de cabrio het hele jaar als daily driver te gebruiken, dan zou je een hardtop kunnen overwegen. Verder is het afhankelijk van wat je fijner vindt: vind je het geen probleem om een softtop te onderhouden en maakt dat beetje extra windgeruis je niet zoveel uit, dan volstaat een softtop prima. Verder heeft de keuze ook met de looks te maken en dit is een persoonlijke mening, vind je een softtop of hardtop mooier?

Leave Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *