Waarom heeft een cabrio een windscherm?

Home

Hoe werkt een windscherm?

Vrijwel elke cabrio heeft er één: een windscherm. Het scherm dat achter de bestuurder zit en bedoeld is om wind tegen te houden. De vorm, afmetingen en het materiaal van het windscherm is afhankelijk van het cabrio model, merk en carrosserie type. Maar hoe werkt een windscherm? En wat als je deze weg zou halen?

Een windscherm houdt wind van achteren tegen. Door het rijden ontstaan er luchtwervelingen om- en achter de auto. Daarnaast ontstaat er een laag drukgebied precies achter de voorruit, waar de lucht ‘stil staat’. Door een combinatie van de luchtwervelingen en het lage drukgebied, wordt lucht van achter als het ware naar voren gezogen. Door het plaatsen van een windscherm kun je deze lucht tegenhouden en als inzittenden uit de wind blijven.

Het windscherm is een handig onderdeel wat wind tegenhoudt en die het comfort vergroot. Meer informatie over hoe windschermen werken, hoe ze gebruikt worden en wat er gebeurt zonder windscherm wordt in dit artikel uitgelegd.

Uitleg van de werking van een windscherm

Tijdens het rijden, rijd je constant tegen luchtdeeltjes aan die over de auto heen waaien. Deze wind wordt via de voorruit over je heen geblazen. Dit gebeurt niet in een mooie vloeiende lijn. Nadat de wind over de voorruit heen is, ontstaat er turbulentie en luchtwervelingen. De lucht direct achter de voorruit (waar de bestuurder zit) daarentegen, staat stil, omdat hier geen wind is. Deze stilstaande lucht zorgt voor een laag drukgebied (zie het rode vlak in de afbeelding links). Door een combinatie turbulentie, luchtwervelingen van de wind en door het lage drukgebied bij de stilstaande lucht achter de voorruit gebeurt er iets opmerkelijks: de wind wordt via de achterkant als het ware terug naar binnen gezogen. Ook al is de lucht over het lage drukgebied heen en al aan de achterkant van een rijdende auto, de lucht wordt toch terug naar voren gezogen.

Het gevolg van de terug gezogen lucht is dat je constant met een windvlaag in je nek rijdt. Dit is niet comfortabel, omdat de wind van achteren best tekeer kan gaan. Zeker als het fris is, dan is het absoluut niet comfortabel om met een koude windvlaag in je nek te rijden. Bovendien maakt de wind een hoop herrie, op de snelweg kan het windgeruis zelfs zo hard zijn dat je elkaar en de radio niet goed meer kan verstaan. Ga ook maar eens in een 4-zits cabrio achterin zitten, de achterpassagiers krijgen nóg meer wind van achteren dan de voorste inzittende. Dit komt omdat zij precies op het punt zitten waar de lucht naar binnen komt en vaak achter de zijramen zitten. Grote kans dat achterpassagiers het helemaal niet fijn vinden om met open dat te rijden, helemaal als je een stuk over de snelweg rijdt.

Hier komt het windscherm goed van pas! Een windscherm is een doorzichtig scherm (je moet er via de binnenspiegel wel doorheen kunnen kijken), veelal van geperforeerd textiel of van glas. Bij een glazen windscherm kun je hier prima doorheen kijken, een textiel windscherm is daarom geperforeerd. Het materiaal, de vorm en locatie van het windscherm verschilt per merk en model. Wel heeft elk windscherm dezelfde functie: het tegenhouden van terug gezogen lucht. Het voordeel van een windscherm is dat je nagenoeg windvrij achter het stuur van je auto kan blijven rijden. Dit is lekker om koude wind tegen te houden of als je rust achter het stuur zoekt. De hoeveelheid wind die de auto inkomt wordt naast het windscherm ook bepaalt door de stand van de zijramen. Staan de ramen helemaal omlaag, dan heb je sowieso al meer wind achter het stuur.

Wat als je het windscherm weghaalt?

Luchtrooster voor je nek

De meeste windschermen zijn makkelijk afneembaar of zijn (rijdend) dicht te klappen. Zodra je het windscherm weg haalt, zal je merken dat er heel veel wind bij de voorste stoelen komt. Toch kan het lekker zijn, als het buiten 30 graden is geeft de wind een verkoelend effect. Los van de extra wind bij de voorste stoelen gebeurt er verder niks, je kunt zowel met als zonder windscherm in een cabrio.

Tegenwoordig zijn er ook merken die opties aanbieden om jezelf te wapenen tegen warme of koude lucht van achteren. Zoals bijvoorbeeld de ‘airscarf’ van Mercedes, maar ook merken als BMW hebben deze optie ingebouwd. Het betreft een luchtrooster dat in de stoel gebouwd zit en je nek van warme of koude lucht kan voorzien. Zie de foto rechts als voorbeeld.

Niet elke auto heeft hetzelfde windscherm

Niet elk type cabrio heeft hetzelfde soort windscherm, dit verschilt per model en per merk. Een 4-zits cabriolet heeft over het algemeen een windscherm in een soort L-figuur. Het vlakke deel valt over de achterbank zodat er geen lucht onderdoor kan en het rechtopstaande gedeelte beschermt de bestuurder van achteren. Bij een 4 persoons cabrio met een ‘L-vormig’ windscherm is het over het algemeen niet mogelijk om met 4 personen in de auto te zitten. De BMW 6-serie (E93) is hier een uitzondering van. Achter de achterbank zit een ruit die je elektronisch omhoog of omlaag kunt doen. Deze glazen ruit dient hier als windscherm wanneer je met 4 personen in de auto zit.

Bij een roadster heb je een heel ander soort windscherm. Bij de sportieve 2-zits cabrio’s bestaat het windscherm meestal uit een enkelvoudig stuk scherm. Dit windscherm zit dan tussen de valbeugels achter de stoelen. Ook hier kan het windscherm van zowel glas als textiel zijn.

Een targa model is een ander verhaal. De definitie van een targa is een semi-cabrio, waarbij het voorste en achterste gedeelte van de ruit blijven staan. Alleen de bovenkant van het dak gaat eraf. Het windscherm is bij hier de glazen achterkant die blijft staan. De meest bekende toepassing van een targa is door Porsche, die van bijna al hun 911 modellen wel een targa uitvoering hebben. Ook zijn er andere modellen met een targa dak/-windscherm, zoals de Ferrari Superamerica.

Waar laat je het windscherm?

Ondanks dat windschermen onhandig groot kunnen zijn, kun je ze in 99% van de gevallen opbergen in de kofferbak. De grote L-vormige windschermen zijn met een kliksysteem eenvoudig dicht te klappen. Op deze manier houd je een enkelvoudig stuk windscherm over die compact op te slaan is. Bij sommige merken kun je dit opgevouwen L-vormige windscherm zelfs nog een keer opvouwen, waardoor je nog maar een kwart van de oorspronkelijke lengte over hebt.

Een enkelvoudig windscherm zoals in roadsters te vinden zijn, kun je met een klik systeem vaak gemakkelijk losklikken van de beugels. Omdat deze windschermen klein zijn, kun je ze helemaal eenvoudig opbergen.

Leave Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *