Is een cabrio koud in de winter?

Home

Is een cabriolet te koud voor de winter?

Hoewel een cabrio eigenlijk gemaakt is voor het lekkere zomerweer, hebben we ook te maken met de winter. Soms ontkom je er niet aan om ook in de wintermaanden met je cabrio te rijden. Daarom in dit artikel de vraag: zijn cabrio’s te koud om in de wintermaanden mee te rijden?

Het antwoord is nee, een cabrio is niet te koud voor de winter. Hard top cabrio’s zijn qua isolatie te vergelijken met een dichte auto. Auto’s met een softtop zijn iets frisser, maar met de kachel kun je ook lekker warm zitten.

Een cabrio is dus goed te gebruiken in de winter, al lever je met een softtop wel iets in ten opzichte van een hardtop of niet-cabrio. In dit artikel ga ik de diepte in over het gebruik van een cabrio in de winter, hoeveel last ga je hebben van de kou? En hoe kun je je cabrio veilig gebruiken als het buiten zo koud is?

Hoe koud is het met een cabrio in de winter?

Om deze vraag te beantwoorden zijn twee specificaties van belang: het type dak en het bouwjaar van de auto. Om te beginnen het type dak: Een hardtop zal namelijk vrijwel geen last hebben van de winterkou. Dit is logisch, want een hardtop bestaat uit metalen dakplaten met isolatie materiaal ertussen. Dit komt in principe op hetzelfde neer als een dichte auto. Een softtop zal meer last hebben van de kou, omdat deze minder goed (of helemaal niet) geïsoleerd zijn. Het dak bestaat immers uit doek en dat isoleert niet zo goed.

Ook het bouwjaar (of automerk) is van belang, omdat modernere auto’s betere technieken hebben. De softtops worden steeds beter geïsoleerd, waardoor deze steeds beter worden in het tegenhouden van de kou. Bovendien zijn modernere auto’s uitgerust met betere apparatuur, zoals kachels, die je warm kunnen houden of andere handige opties zoals stoelverwarming.

Er is dus geen eenduidig antwoord op de vraag, het hangt af het type dak, het bouwjaar en het merk. In Nederland hebben we het geluk dat we een zeeklimaat hebben, daardoor zijn de winters niet erg streng hier. In dat opzicht is het in Nederland dus erg goed te doen om met een cabrio in de winter te blijven rondrijden. Woon je in een koud land zoals bijvoorbeeld Oostenrijk, dan wordt het steeds moeilijker om warm te blijven in je cabrio.

Verschil ten opzichte van een niet-cabrio in de winter

Tijdens het koude winterweer komt het voordeel van een stalen dak goed tot z’n recht. Een hardtop cabrio heeft namelijk dezelfde eigenschappen als een dichte auto. Dit betekend dat je in de winter geen verschil zult merken of je in een cabrio met hardtop of in een niet-cabrio zit.

Een softtop daarentegen is een iets ander verhaal. Toch kun je wel veilig stellen dat het rijden met een softtop in de winter geen enkel probleem hoeft zijn. Het dak lijkt dun, maar is water- en ijsdicht en met de kachel aan is het prima om in de winter met een cabrio te rijden. Tuurlijk zal het wat kouder zijn dan in een hardtop of niet-cabrio, maar het is zeker goed te doen.

Is de winter slecht voor een cabriodak?

Een cabriodak is geheel waterdicht en dus ook gemaakt om sneeuw tegen te houden. Een ondergesneeuwd cabriodak doet op zich niet veel kwaad, belangrijker is hoe de gebruiker ermee omgaat. Een van de ergste dingen die je een cabriodak aan kan doen, is een bevroren dak (zowel soft- als hardtop) open maken. Door het vouwen van een bevroren softtop, kunnen er makkelijk scheurtjes in de stof komen waardoor het dak gaat lekken. Bij het openen van een hardtop heb je kans dat de dakrubbers aan elkaar gevroren zitten, bij het openen trek je deze kapot waardoor het dak ook gaat lekken. Bovendien loop je bij een elektrisch dak het risico dat het dak vastgevroren zit en niet open gaat, met een beetje pech draait de elektromotor zichzelf dan kapot.

In Nederland is het wettelijk verboden om met een besneeuwd dak de weg op te gaan en boetes kunnen oplopen tot €240. Sneeuw moet je dus sowieso van je dak halen. Let wel goed op hoe je dit doet, doe het met beleid. Onder de sneeuwlaag kan een bevroren dak liggen, dit dak is op dat moment erg kwetsbaar voor scheuren. Bij een hardtop of dichte auto is het nog mogelijk om met een bezem, ijskrabber of iets anders het sneeuw van het dak te vegen/schrapen. Bij een softtop is dit niet mogelijk, het beste is om van de bevroren ijslaag af te blijven en deze zelf te laten ontdooien.

Het is niet helemaal waar dat sneeuw, ijs en winters weer helemaal geen effect hebben op de conditie van het cabriodak. Ter bescherming van je cabriodak is het het beste om een cabrio ’s winters binnen te stallen, alhoewel niet iedereen deze luxe heeft. Dit geldt overigens niet alleen voor de winter, ook UV straling in de zomer heeft negatieve gevolgen voor je cabriodak. Ondanks dat het dak slijt hoef je je er niet al te veel zorgen over te maken, auto’s zijn immers ontworpen om alle weersomstandigheden te doorstaan.

Tips om je cabrio ’s winters buiten te laten staan

Een hardtop kun je in principe gewoon buiten wegzetten en hoef je niet naar om te kijken. Heb je een cabrio met een softtop, dan kun je het dak beschermen tegen het winterweer door het te impregneren. Door het dak te impregneren breng je als het ware een doorzichtige beschermlaag aan op de stof. Dit beschermlaagje zal het dak bescherming bieden tegen externe omstandigheden zoals sneeuw en ijs. Verder is het verstandig om dagelijks het sneeuw van je dak af te halen (met beleid uiteraard). Dit kun je het beste doen, zodat het dak er niet dag en nacht bevroren bij ligt, onder een pak met sneeuw.

Een autohoes lijkt een goed alternatief om je cabrio ’s winters te beschermen van de koude buitenlucht. Echter wordt het sterk afgeraden om dit te doen, tenzij je je cabrio ’s winters binnen op kan bergen. De reden hiervoor is omdat een outdoor autohoes veelal bestaat uit een waterdichte stof, met het idee dat de hoes regen, sneeuw, e.d. van zich af te laten vallen. Dit betekent ook dat de condens op de auto en vocht dat van onderen komt ook niet onder de hoes uit kan komen. Het gevolg is dat je auto constant in het vocht staat. Zet je je cabrio binnen onder een autohoes, kijk dan dus goed of het materiaal vocht doorlaat (dit zijn vaak wat duurdere hoezen). Zet ook de ramen op een kiertje, zodat het vocht niet in het interieur blijft hangen.

Leave Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *