Kun je met een cabriolet in de regen rijden?

Home

Kun je met een cabrio in de regen blijven rijden?

Je bent lekker met je cabrio aan het rijden, maar plotseling begint het te druppelen, wat moet je doen? Kun je rustig door blijven rijden? Of moet je je cabrio zo snel mogelijk aan de kant van de weg zetten om het dak erop te doen?

De luchtstroom die over de auto heen blaast werkt als een soort dak en zal de regendruppels over je heen blazen. De vuistregel is dat je bij 80 km/h droogt blijft, bij een ‘kleine regenbui’. Of je ook echt droog blijft is afhankelijk van je snelheid, de vorm van de cabrio en hoe hard het regent.

Het is dus mogelijk om bij een kleine bui rustig verder te rijden. Maar, zoals hierboven staat zijn er wel een paar factoren die meespelen. Hoe het precies zit, leg ik in dit artikel uit.

Uitleg van de luchtstroom om een auto

Bij een rijdende auto komt de lucht tegen de bumper, hier wordt de lucht opgesplitst en gaat de lucht over de auto heen of eronderdoor. De lucht die onder de auto doorgaat is voor dit onderwerp niet relevant, de luchtstroom die over de auto gaat is wel interessant.

De luchtstroom loopt via je motorkap naar de voorruit, vanaf daar wordt de luchtstroom als het ware gelanceerd. Omdat de lucht achter de voorruit (waar de inzittende zitten) stilstaat, krijg je als het ware een soort schild van bewegende lucht over je heen. Wel is het van belang dat je een windscherm achter de voorstoelen open hebt geklapt. Waarom je een windscherm nodig hebt lees je hier. De hard stromende lucht neemt van alles met zich mee, het is te vergelijken als je met een föhn op een straaltje water blaast: de harde luchtstroom duwt het water naar achteren.

Hetzelfde gebeurt met de regendruppels, de druppels zullen met de luchtstroom meebewegen. Op deze manier worden de druppels over je heen geblazen en kun je droog blijven zitten. Het is natuurlijk logisch dat hoe harder je rijdt, hoe harder de luchtstroom en sterker dit ‘dak’ van luchtstroom boven je hoofd. Wel is het zo dat dikkere druppels zwaarder zijn en je dus meer luchtstroom nodig hebt. Hoe harder het regent, hoe harder de luchtstroom moet zijn om droog te blijven.

Over het algemeen kun je de stellen dat je bij een rustige regenbui met 80 km/h wel droog moet kunnen blijven. Het is wel aan te raden, wanneer het mogelijk is, om het dak erop te zetten. Zodra je in verkeer komt dat dusdanig langzaam rijdt dat je wel nat wordt, heb je wel een probleem. Rijd je op de snelweg, dan zal je niet echt snel nat worden, alhoewel je tijdens een flinke hoosbui waarschijnlijk ook niet helemaal droog zult blijven.

Toch blijf je niet helemaal droog

Water van achteren

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, om met een open dak lekker door de regent te toeren en kurkdroog te blijven. Het ‘dak’ van luchtstroom dat hierboven beschreven staat is niet 100% waterdicht. Er zullen tijdens het rijden altijd vernevelde druppeltjes naar binnen komen, of via andere plekken dan de voorruit naar binnen komen (denk aan de zijkanten of van achteren). Aan de achterkant van de auto ontstaat er vacuüm, waardoor de lucht (en dus regen) letterlijk in het interieur gezogen wordt. Om te voorkomen dat je van achteren nat wordt, kun je het beste een windscherm gebruiken.

Regen druppelt naar binnen

De lucht loopt nooit perfect gestroomlijnd om je auto heen, een hoop lucht wervelt om je auto heen. De lucht houdt je dan aan de bovenkant wel droog, maar door de luchtwervelingen kan opgehoopt water via de bovenkant van de ramen ook naar binnen lopen. Bovendien heb je de ruitenwisser nodig om zicht te houden door de (onder geregende) voorruit. Alleen zodra je de ruitenwisser aanzet, hoopt al het water zich op aan de zijkant van het raam. Het opgehoopte water is te zwaar om allemaal over te waaien en er kan dus regenwater naar binnen lopen.

De vorm van de auto bepaalt hoe nat je wordt

Plattere voorruit

Niet alleen de hoeveelheid water en snelheid spelen een rol, ook de vorm en type auto zijn van invloed op hoe droog je blijft. Om te beginnen de vorm, of de aerodynamica, van de auto. Zoals hierboven uitgelegd, wordt de luchtstroom vanaf de voorruit als het ware over je heen gelanceerd, de vorm van de voorruit speelt dus een belangrijke factor. Hoe aerodynamischer de auto is (hoe platter de voorruit), hoe groter de kans dat je nat wordt. Dit klinkt misschien gek, want je zou denken dat een aerodynamische auto de lucht makkelijk over zich heen laat blazen en daardoor betere bescherming bied. Maar zo werkt het niet. Omdat de voorruit platter ligt, zit de luchtstroom veel dichter op je hoofd, dit betekend dat er een kleinere marge is en dat druppeltjes makkelijker het interieur in komen.

Hogere snelheid

De betere aerodynamica zorgt niet dat je droger blijft, dit is logisch omdat je met dezelfde snelheid rijdt als een minder aerodynamischere auto. De aerodynamica komt pas van pas als je een hogere topsnelheid wilt halen. Het verschil wanneer je bijvoorbeeld 100 km/h rijdt is enkel dat bij auto met een plattere voorruit de luchtstroom veel lager over je heen komt.

Modeltype

De tweede factor is het type cabrio dat je rijdt. Cabrio is namelijk een breed begrip, zo heb je cabrio’s met 2 zitplaatsen, 4 zitplaatsen, roadsters, e.d. Het klinkt van zelfsprekend, maar hoe groter het gat omdat er geen dak op de auto zit, hoe groter de kans dat je nat wordt. Als je in een 4-zits cabrio achterin zit, dan is het van zelfsprekend dat je nat zult worden. De luchtstroom loopt over het dak naar achteren, maar zakt ook redelijk snel waardoor je een stuk meer water opvangt dan wanneer je achter de voorruit zit.

Wat kun je het beste doen als het begint te regenen?

Het is niet verstandig om door te blijven rijden als je merkt dat het begint te regenen, want er is altijd een kans dat het interieur nat wordt. Druppels die in het interieur vallen kunnen zorgen voor schades aan bijvoorbeeld de elektra of lelijke waterplekken in het interieur, bovendien gaat de auto muf gaan ruiken als het interieur niet goed opdroogt. Waterschade in het interieur zorgt alleen maar voor problemen, wees dit voor en zet voor de zekerheid het dak op je auto wanneer het begint te regenen. Hoeveel haast je moet maken is afhankelijk van een paar factoren:

  • Hoe hard regent het?
  • Hoe dik zijn de druppels?
  • Hoe hard rij je?
  • Hoe aerodynamisch is je auto?
  • In wat voor model rij je?

De vuistregel is dat je bij 80 km/h in een rustige regenbui droog zal blijven. Een rustige regenbui is een relatief begrip en de 80 km/h is een vuistregel en zeker niet bindend. Mocht het gaan spetteren is het altijd verstandig om te gaan zoeken naar de eerste beste mogelijkheid om het dak er weer terug op te zetten. Op deze manier kun je het interieur en de elektronica behoeden voor waterschade.

Tips om zo droog mogelijk te blijven

Als het gaat regenen, maar er is nog geen mogelijkheid om het dak er veilig om te doen (op de snelweg bijvoorbeeld), dan zijn hier een aantal tips om zo droog mogelijk te blijven:

  • Doe alle ramen omhoog: Via de zijkanten komt veel water naar binnen, door de ramen omhoog te zetten wordt veel water tegengehouden;
  • Gebruik je ruitenwisser zo min mogelijk: Door de ruitenwisser hoopt water zich op aan de zijkant van het raam, dit is teveel om over te waaien.
  • Hou meer afstand van je voorligger: Opspattend water van de auto voor je zorgt voor een grotere hoeveelheid water die over jouw cabrio heen moet, hierdoor zal je eerder nat worden.
  • Doe het windscherm omhoog: Niet alle cabrio’s hebben een windscherm, maar als je deze hebt, klap hem dan omhoog, dit houdt de luchtstroom en daarmee de regen van achter tegen.
  • Ga harder rijden: Door meer snelheid krijg je een sterkere luchtstroom over je auto. Deze staat onderaan omdat je nooit gevaarlijke situaties moet creëren door te hard te gaan rijden, veiligheid is belangrijker dan een paar druppeltjes.

Hopelijk helpen deze tips je om de regen in je cabrio zo goed mogelijk te doorstaan. Mocht je ooit met je cabrio in een regenbui komen probeer het dak dan dicht te doen, maar maak je vooral geen zorgen, het meeste waait wel over.

Leave Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *