Is een cabrio duurder in de verzekering?

Home

Is een cabrio duur in de verzekering?

Bij de aanschaf van een cabriolet komt vaak de vraag of een cabrio duurder is in de verzekering dan een niet-cabrio. Een cabrio is ontzettend leuk om mee te rijden, maar als het kostenplaatje te hoog oploopt, dan is het leuke er snel vanaf. Daarom gaan we in dit artikel kijken naar de verzekeringskosten van een cabrio en de wegenbelasting. Beginnend met de vraag: is een cabrio duurder in de verzekering?

Ja, een cabriolet is duurder om te laten verzekeren dan een ‘gewone’ auto. Dit komt omdat de aanschafwaarde van een cabrio hoger ligt (er zit immers ook meer techniek in de auto verwerkt). Bovendien zijn cabrio’s ook inbraakgevoeliger. De verzekering van een cabriolet is ongeveer 10 – 15% duurder. Uit data blijkt wel dat in de afgelopen jaren het verschil ten opzichte van een dichte auto kleiner wordt.

Een cabrio is dus duurder om te laten verzekeren dan hetzelfde model, maar dan als niet-cabrio uitvoering. Toch best raar, want een cabrio wordt over het algemeen niet zo intensief gebruikt, maar eerder als ‘vrijetijd-‘ of ‘mooi weer’ auto. Gelukkig ligt het prijsverschil niet veel hoger en neemt het jaarlijks zelfs een beetje af. Hoeveel je extra gaat betaald is van enorm veel factoren afhankelijk. Hoe dit is werkt wordt hieronder uitgelegd.

Waarom is een cabrio duurder in de verzekering?

Nieuwwaarde

De verzekeringspremie van een auto wordt grotendeels bepaald naar de nieuwwaarde van de auto. Een cabriolet heeft meer techniek aan boord dan zijn ‘dichte broertjes’. Zo moet er een dakconstructie met complex mechanisme aan boord zijn en wordt de carrosserie op meerdere plekken extra verstevigd. Hierdoor zijn de productiekosten hoger en ligt de aanschafprijs van een cabriolet ook hoger, wat er uiteindelijk toe leidt dat de verzekering wat duurder is.

Schadegevoelig

Daarnaast hebben cabrio’s een grotere kans op blijvende schade. De kwaliteit van een softtop kap wordt al beïnvloed door weersomstandigheden zoals vorst, regen en Uv-straling. Ook hebben softtops een hoger inbraakrisico, een zacht cabrio dak is redelijk eenvoudig open te snijden. In de praktijk gebeurt dit misschien minder vaak dan verzekeringsmaatschappijen beweren (moderne cabrio’s hebben genoeg beveiliging en alarmen aan boord). De kap van een cabrio is één van de belangrijkste onderdelen, als deze kapot gaat of lekt dan zal de kap vervangen/gerepareerd moeten worden. Deze argumenten zorgen voor een hoger risico en dus hogere verzekeringskosten.

Verschillen steeds kleiner

Het goede nieuws is dat de extra premie jaarlijks steeds kleiner worden. Dit komt mede omdat het verschil in aankoopprijs tussen een cabrio en niet-cabrio steeds kleiner wordt. Autofabrikanten hebben steeds meer technieken paraat die ze in elk nieuw cabriomodel toe kunnen passen. Hierdoor hoeven er weinig tot geen nieuwe onderdelen of constructies ontworpen te worden voor nieuwe modellen. Daarnaast hebben de nieuwste cabrio’s een dusdanig zware beveiliging dat het risico op inbraak ook steeds kleiner wordt.

WA, WA+ of Allrisk. Wat heb je nodig?

Type verzekering

Eerst, een overzicht van waartegen je verzekerd bent bij elk type verzekering:

  • WA : Schade aan andere auto’s
  • WA+ : Schade aan andere auto’s, diefstal en inbraak, ruitschade, natuurschade
  • Allrisk: Schade aan andere auto’s, diefstal en inbraak, ruitschade, natuurschade, vandalisme, schade door eigen schuld

Wanneer heb je wat nodig?

Hoe je je auto laat verzekeren hangt er vanaf waar je je prettig bij voelt. Houdt er rekening mee in wat voor omgeving je woont en wat voor model cabrio je gaat rijden. Duurdere cabrio modellen zijn helaas vaker het doelwit van vandalisme en/of inbraak. Als je in een omgeving woont waar auto-vandalisme vaker voorkomt en het niet mogelijk is om de auto achter gesloten deuren te parkeren, dan is een allrisk verzekering zeker iets om te overwegen!

Staat je cabrio bij geen gebruik ergens binnen, dan zou je met een WA+ verzekering al goed af zijn. Een standaard WA verzekering is de minst dekkende verzekering, toch is het kleine bedrag wat je ermee bespaart eigenlijk niet de moeite om je auto WA te laten verzekeren. Een reparatie aan bijvoorbeeld je softtop kap (een softtop is een gevoelig onderdeel) kost al zoveel geld, dat het zonde is om je auto WA te verzekeren in plaats van WA+, waarbij natuurschade en schade voor vandalisme gedekt is.

Samengevat

Kort samenvattend: De keuze is voor iedereen verschillend. Een WA verzekering is voor een cabrio af te raden. Het bespaart maar een paar euro per maand ten opzichte van een WA+ verzekering, maar je ben voor een hoop veelvoorkomende schades niet verzekerd (denk aan een ster in je ruit, ingeslagen ruit, brand, etc.). Een allrisk verzekering heb je in principe alleen nodig als je auto langs de weg geparkeerd staat en je bang bent voor vernieling of vandalisme. Belangrijk is om van tevoren altijd je polisvoorwaarden goed door te nemen. Niet alle verzekeringen dekken de volledige schade aan bijvoorbeeld de kap. Stel je softtop kap is beschadigd, dan kan het zijn dat er een eigen risico is van bijvoorbeeld €200. De reparatie van de kap wordt dan maar deels vergoed. Het kan ook zelfs zijn dat bepaalde schades überhaupt niet vergoed worden, kijk dus goed naar je polis.

Zie hier een aantal voorbeelden van de prijsverschillen die je betaald voor cabrio modellen. Verschillen zoals ‘cabrio en niet-cabrio’ ; ‘stad en dorp’ ; ‘duur en goedkoop’ en nog veel meer vergelijkingen.

Duurdere wegenbelasting voor cabrio’s

Niet alleen de verzekering, ook de wegenbelasting is duurder bij een cabriolet. De hoogte van de wegenbelasting wordt namelijk bepaald naar: het gewicht van de auto, het type brandstof en de provincie waar je in woont. Omdat de cabriolet variant van een automodel meer weegt (dakmechanisme en bodemverstevigingen brengen extra gewicht mee), betaal je automatisch ook meer wegenbelasting. De wegenbelasting is net als de verzekering verplicht in Nederland om met je auto de weg op te gaan. Hoeveel je dan extra betaald hangt dus af van hoeveel zwaarder de cabrio is. Een hardtop cabrio is zwaarder en dus automatisch duurder dan een softtop cabrio. Je praat over een aantal €10tjes per kwartaal.

Korting met een oldtimersverzekering

Heb je een oldtimer of jonge-oldtimer (ook wel youngtimer)? dan valt er te besparen op de premie! Het rijden van een old-/youngtimer kan lonen, zo betaal je naast de verzekering ook minder wegenbelasting. Door deze speciale regeling wordt de hoogte van de verzekeringspremie bepaald naar de dagwaarde van de auto, niet naar de nieuwprijs. Dit kans een hoop geld schelen, want het is geen geheim dat een nieuwe auto de eerste vijf jaar het meeste afschrijft.

Er zitten wel wat spelregels verbonden aan het krijgen van korting op je premie. Zo heeft elke verzekeraar een andere leeftijdsgrens van wanneer een auto een youngtimer is. De ene verzekering vindt dat al na 10 jaar, de ander pas na 15 jaar. Daarnaast moet de auto hobbymatig gereden worden en niet als woon-werkverkeer. Tot slot mag je jaarlijks maximaal maar 7500 kilometer rijden. Hoe dit in detail werkt, lees je in het artikel “Besparen met een oldtimerverzekering“.

Conclusie: hoeveel duurder is een cabrio?

Door de duurdere verzekering en -wegenbelasting lijken mensen toch te gaan twijfelen om een cabrio aan te schaffen. Toch, als je de bedragen naast elkaar legt, vallen de verplichte betalingen wel mee. Ja, een cabrio is duurder om te rijden dan een normale auto, maar het verschil is kosten is niet zo groot als soms aangenomen wordt.

TIP: Haal je cabrio uit de verzekering in de wintermaanden. In deze maanden nodigt het weer niet om te gaan rijden rijden, bovendien ligt er pekel op straat wat je auto aantast. Door een aantal maanden de auto uit de verzekering en belasting te halen, kun je de extra kosten al snel terugverdienen en kun je besparen op de kosten. Wees je er wel van bewust dat je een cabrio goed in de winterstalling zet.

Er is geen vast bedrag om aan te geven wat je meer gaat betalen, omdat dit te afhankelijk is van teveel verschillende factoren. Maar als je de vuistregel aanhoudt dat je maandelijks €20 meer kunt missen, dan zou je safe moeten zitten voor de extra kosten bij een cabrio. Let op! Dit is slechts een indicatie en geen vast bedrag. Om zeker te zijn wat je extra gaat betalen voor de verzekering, kun je het beste kijken bij een verzekeringsvergelijker. Wat je extra aan wegenbelasting betaald zie je op de site van de belastingdienst.

Leave Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *