Hoe zit het met de elektrische cabriolet?

Home

Waar blijven de elektrische cabrio’s?

De markt voor benzine auto’s en voor cabrio’s bestaat al geruime tijd. Voor elektrische auto’s is de markt nog relatief nieuw maar ook deze gaan al een aantal jaar mee, over elektrische cabrio’s hoor je echter nog bijna niks. Daarom gaan we in dit artikel kijken naar elektrische cabrio’s en beginnen we met de vraag: zijn er überhaupt wel elektrische cabrio’s beschikbaar?

Elektrische cabrio’s zijn anno 2023 nog (bijna) niet op de markt. Dit heef drie redenen: 1) Kosten: zowel de productie van elektrische auto’s cabrio’s kosten veel geld. 2) Gewicht: elektrische auto’s en cabrio constructies wegen allebei veel. 3) Ruimte: door de cabrio constructie is er geen ruimte voor accu’s.

De drie bovengenoemde redenen maken het dat zowel de consumenten markt als autofabrikanten er financieel en technisch er nog niet klaar zijn om elektrische cabrio’s op de markt te brengen. Is het dan onmogelijk om een elektrische cabriolet te maken? Nee, ze bestaan al wel, maar in zéér beperkt aanbod. Hybride cabrio’s daarentegen zijn al wel een tijdje op de markt en laten goede resultaten zien. Hoe het allemaal zit leg ik in dit artikel uit.

Waarom zijn er nauwelijks elektrische auto’s?

In het kort zijn er drie redenen waarom het op dit moment zowel technisch als financieel nog niet schaalbaar is om elektrische cabrio’s massaal te gaan produceren. Deze drie redenen zijn:

1. Kosten

Elektrische auto’s vallen anno 2022 nog steeds in het hogere segment auto’s. Dit soort auto’s zijn een stuk duurder dan gelijkmatige modellen met een benzinemotor. De grootste reden voor deze hogere aanschafprijs is de productie van de accu. Het accupakket is het duurste onderdeel in een elektrische auto.

Ook cabrio modellen kosten meer. Wil je een nieuwe auto kopen, maar heb je liever een dakloze versie, dan komt er een extra bedrag bovenop de aanschafprijs. Dit komt omdat er in een cabrio meer technieken zitten dan in een niet-cabrio. Zo moet er een constructie zijn om het dak op kunnen vouwen, is er een extra ruimte nodig voor het opgevouwen dak en moet de bodemconstructie verzwaard worden (meer daarover in “2. Gewicht”). Vanwege de combinatie accu en cabrio, zijn elektrische cabrio’s op dit moment nog te duur en nog niet interessant voor de consumenten markt.

2. Gewicht

Elektrische auto’s wegen een stuk meer dan benzine auto’s, dit komt voornamelijk door het grote en zware accupakket. Elektrische modellen kunnen tot wel 30% meer wegen dan hetzelfde benzinemodel. Ook cabrio modellen wegen meer dan de dichte modellen. Dit komt omdat het dak mechanisme en -constructie extra gewicht met zich meenemen. Daarnaast speelt ook de bodemversteviging mee. Het dak van een normale auto heeft een dragende functie, bij een cabrio moet deze constructie opgevangen worden door de bodem. Om die reden wordt bij een cabrio de bodem verstevigd, wat extra gewicht met zich meebrengt, cabrio’s kunnen tot wel enkele honderden kilo’s meer wegen.

Zowel het accupakket van een elektrische auto als bodemversteviging van een cabrio zorgen dus voor extra gewicht. Een elektrische cabriolet zou daarom veel te zwaar worden. Niet alleen is dat technische een uitdaging, de wegenbelasting wordt bepaald naar gewicht, een zware elektrische cabrio zou daarom ook financieel niet zo aantrekkelijk zijn.

3. Ruimte

Het accupakket wordt in de bodem van de auto geplaatst. Dit is de meest optimale plek voor een accu, omdat er zo ruimte overblijft voor bijvoorbeeld de kofferbak. Maar nog belangrijker, door het zware gewicht van de accu’s, ligt het zwaartepunt van de auto laag. Zou je een accupakket te hoog in de auto plaatsen dan wordt de auto onstabiel, het gevolg is dat er onveilige situaties ontstaan zoals kantelen tijdens een scherpe bocht.

De versteviging van een cabrio zit verwerkt in de bodem. Zoals hierboven benoemd, heeft een normaal autodak een dragende functie. Het gewicht van de inzittende en de krachten die op de auto spelen tijdens het rijden worden opgevangen door zowel de bodem als het dak. Bij een cabriolet ontbreekt deze werking van het dak waardoor de bodem extra krachten op moet vangen. Bij cabrio’s wordt de bodem daarom verstevigd met een extra sterke constructie. Technisch is het nog niet haalbaar om tussen de extra verstevigen in de bodem ook nog een accupakket kwijt te kunnen. Door de kleine hoeveelheid batterij die je hierin kwijt zou kunnen, zal de actieradius zo klein zijn dat het niet interessant is voor consumenten om een elektrische cabrio aan te schaffen.

Zijn er dan helemaal geen elektrische cabrio’s?

Er zijn al wel een aantal elektrische cabriolet modellen op de markt. Dit zijn geen echte cabriolet modellen maar roadsters of cabrio’s met een panorama dak. Anno 2022 zijn er nog maar weinig modellen beschikbaar voor de consumenten markt, modellen die wel beschikbaar zijn:

  1. Fiat 500e Cabrio
  2. Citroën E-Mehari
  3. Tesla Roadster (1e generatie)
  4. Smart ForTwo Cabrio
  5. Smart Roadster

Op de Tesla Roadster na, zijn de cijfers die de elektrische cabrio’s laten zien nog niet echt spectaculair. Ze hebben weinig bereik, weinig vermogen en/of weinig ruimte. Er zijn een paar bedrijven die zeer exclusieve elektrische cabrio modellen in beperkte oplage produceren. Voorbeelden hiervan zijn: eRuf Greenster of de Vanderhall Edison. Toch zijn dit erg dure, collector auto’s die je niet snel tegen zult komen. Er worden ook veel elektrische cabrio concepten gepresenteerd, bijvoorbeeld de Jaguar E-type Zero. Echter blijft het vaak een concept en komt de productie er niet van.

Waarom er wel hybride cabrio’s bestaan

Hoewel er nog amper elektrische cabrio’s zijn, komen er sinds de afgelopen jaren al wel steeds meer hybride cabrio’s op de markt, denk aan een Audi A5, BMW 4-serie en Mercedes E-klasse. Hoe kan het dat hybride modellen wel geproduceerd worden, terwijl een elektrische cabrio nog niet haalbaar is? Dat komt omdat een hybride cabrio nog steeds voornamelijk werkt op de benzine motor, het kleine accupakket en de elektromotor zijn enkel ter ondersteuning van de benzine motor.

Hybride cabrio modellen gebruiken zoveel mogelijk ruimte voor het wegstoppen van de accu. Toch blijkt de accucapaciteit nog niet genoeg voor voldoende actieradius, daarom kunnen de cabrio’s nog niet zonder de (extra) benzine motor. Zou je de benzine motor weghalen, dan zou het bereik zo klein zijn, dat maar weinig cabrio eigenaren het nog interessant vinden om veel geld neer te leggen voor een auto met zo’n kleine actieradius.

Toch heeft het gebruik van de elektromotor in een hybride wel degelijk z’n voordelen. Een elektromotor heeft meteen maximale koppel, daarom kan deze motor de benzine motor ondersteunen tijdens het optrekken of tijdens het moment van schakelen. Het toevoegen van de elektromotor leidt tot hogere prestaties, soepelere rijervaring en een aanzienlijk lager verbruik.

Conclusie

De reden dat er zo weinig cabrio’s zijn komt omdat het technisch en financieel nog niet haalbaar is om een elektrische cabrio op de markt te krijgen die kan concurreren met een benzine model. Wil je toch genieten van een cabrio en je steentje bijdragen aan het milieu, dan is voor nu een hybride cabrio de ideale oplossing!

2 comments

  1. Matthieu - Beantwoorden

    Volgens deze pagina zouden BMW, Audo en Mercedes een hybride cabrio in het gamma hebben. (02/04/23)
    Dank aan deze die mij het type kan doorgeven.
    Op de website van deze 3 automerken zijn die hybride cabrio’s in alle geval niet te vinden.

    • M. Groen - Beantwoorden

      Dat klopt, zo zijn er de Mercedes C200, C300 en E53 AMG; Audi A5; BMW I8 en 4-serie (allen zijn beschikbaar met benzine/elektrische aandrijving).
      Op de I8 na, ze de andere modellen geen PHEV, de batterij wordt opgeladen door de benzinemotor en niet door een stekker. Verder zijn de elektromotoren puur ter ondersteuning, ze zijn niet bedoeld om grote afstanden elektrisch af te leggen (daar is de techniek anno 2023 nog niet ver genoeg voor).
      Kijk voor de grap eens op een autoverkoopwebsite (zoals Autoscout24), en filter op: Cabriolet & Benzine/Elektrisch. Dan zie je de beschikbare hybride cabrio’s.

Leave Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *