Is een druppellader goed voor de accu?
Wanneer een auto niet gebruikt wordt, loopt de accu vanzelf langzaam leeg. Om te voorkopen dat de accu in dieplading terecht komt, worden druppelladers gebruikt. Wat doet een druppellader en wanneer heb je een druppellader nodig?
Voor de levensduur van de accu is het onmisbaar om een druppellader aan te sluiten wanneer je auto voor langere periode wordt weggezet. Een druppellader zorgt middels stroompulsen ervoor dat de accu altijd opgeladen is. Niet alleen is dit handig met starten, maar het voorkomt ook dat de accu kapot gaat.
Een druppellader is dus onmisbaar voor langere periode, maar hoelang is deze periode en wat doet een druppellader dat die ervoor zorgt dat je accu niet kapot gaat? In dit artikel gaan we de diepte in over druppelladers.
Hoe werkt een druppellader?
Een druppellader is eigenlijk gewoon een oplader voor een auto accu. Een druppellader sluit je aan op de accu, de lader stuurt de lader constant stroompulsen naar de accu. Zo laad een accu dus niet constant op maar wordt hij als het ware volgedruppelt. De adapter van de druppellader zet stroom om in pulsen van 6V of 12V die rechtstreeks naar je accu gaan. Zodra de accu opgeladen is, komt de druppellader in ‘onderhoudsmodus’. De druppellader stuurt geen pulsen en het niveau van de accu zal zakken van 100% naar iets daaronder. Op dat moment begint de druppellader weer met stroompulsen geven en op deze manier blijft de accu altijd tussen de 95% – 100% opgeladen.
Een druppellader is bijna onmisbaar wanneer je jouw cabrio in de winter weg wilt stallen. Je kan de vuistregel aanhouden dat bij een periode vanaf 3 maanden of langer je een druppellader aan moet sluiten op de accu. Bij een kortere periode kun je af en toe de acculader aansluiten. Dit houdt in dat er geen lange ritten mee gemaakt worden voor een periode van 3 maanden of langer, af en toe een keer opstarten is niet genoeg om een accu op te laden.
Verschil druppellader en acculader
Het doel van een druppellader en acculader is hetzelfde: het opladen van de accu. Het verschil zit hem in de termijn. Een druppellader houdt de accu (pulserend) op spanning. Hiermee kun je een auto ’s winters wegzetten en in het voorjaar met een gezonde, opgeladen batterij weer uit de schuur halen. Een acculader is bedoeld om de accu zo snel mogelijk op te laden. Een acculader werkt niet pulserend maar levert constant stroom, als je deze er te lang ophoudt, dan zal de accu klappen.
Een druppellader laadt de batterij heel langzaam op, maar is voor de levensduur, een acculader laadt een batterij heel snel op en is bedoeld om de motor zo snel mogelijk weer draaiende te krijgen. Bij een acculader moeten de polen losgekoppeld worden om te voorkomen dat de accu overbelast raakt, die van een druppellader kunnen blijven zitten. Vaak wordt met de term ‘acculader’ op verschillende websites ook wel ‘druppellader’ bedoeld, maar het zijn toch echt twee aparte apparaten.
Wat zijn de voordelen van een druppellader?
De voordelen van een druppellader zijn:
- Je auto is altijd opgeladen wanneer je hem nodig hebt;
- Verlengt de uiteindelijke levensduur van de accu;
- Voorkomt dat de accu in dieplading terecht komt.
Wat gebeurt en tijdens diepontlading van de accu?
Wanneer de accu van een auto te leeg is, komt deze in diepontlading. In deze staat is de accu zo leeg, dat de kans groot is dat die ook niet meer opgeladen kan worden. Zodra de accu diep is ontladen, kun je proberen om middels een acculader de batterij weer op te laden. Echter, als de batterij te ver is, zal ook de acculader geen zin meer hebben en moet je de accu helaas weggooien. Het koude winter weer is ook niet bevorderlijk, want door kou neemt de weerstand in metalen draden toe, waardoor de accu moeilijker stroom geleidt.
Is een druppellader gevaarlijk?
Nee, een druppellader is veilig in gebruik. Druppelladers worden uitgerust met een zekering welke ervoor zorgt dat wanneer er korstsluiting ontstaat, de lader uitvalt. Je wilt immers niet dat je je auto veilig wegzet en de druppellader hem vervolgens uit laat branden. Bij de duurdere druppelladers zijn de + en – polen ook nog eens extra bedekt, zodat je zeker weer dat ze geen sluiting kunnen maken.
Verder is de stroom van een druppellader gelijkspanning, dat wil zeggen dat wij als mensen de polen rustig vast kunnen houden, zonder dat wij daar een stroomstoot van krijgen.
Hoe kies je een druppellader?
Het kiezen kan lastig zijn, want er is niet één universele druppellader, het hangt namelijk af hoe groot de accu is. Alle druppelladers leveren 6 of 12 Volt, maar het aantal Ampère verschilt wel per druppellader. Zo heeft een camper accu meer nodig dan de accu van een straatmotor.
Wanneer je twijfelt kun je beter een iets te sterke dan iets te zwakke druppellader kopen. Bij een te zwakke druppellader heb je namelijk kans dat door het koude weer de accu niet goed oplaadt, of dat er …zuur in de accu optreedt. Bij te lage spanning ontstaat er zuur in de accu, wat ervoor zorgt dat de conditie van de accu enorm snel achteruit gaat. Een te sterke druppellader kan zich vaak aanpassen door minder of minder sterke pulsen te geven, een te zwakke lader moet constant op maximaal vermogen leveren.
Welke druppellader is het beste?
Er zijn veel druppelladers beschikbaar, maar één van meest gebruikte en kwalitatief de beste is de CTEK MXS 5.0T. Deze druppellader is een ‘slimme’ druppellader, zo heeft hij temperatuurcompensatie. Dat wilt zeggen de stroompulsen die de druppellader meer vermogen krijgen een lagere buitentemperatuur. Hoe lager de temperatuur, hoe hoger de weerstand in het geleidende deel, op deze manier blijft de lader netto constant hetzelfde vermogen leveren. In de link hieronder is deze druppellader, hij wordt (onterecht) aangeduid als ‘acculader’, maar het is echt een druppellader. Het apparaat is een goede investering die ervoor zorgt dat dat je het uiterste uit je accu’s zult halen, op de lange duur betaald de druppellader zichzelf terug.