In 2005 bracht de Duitse autofabrikant BMW een nieuwe auto op de markt, de M6. Een jaar later kwam daar een nieuwe variant op, de M6 cabriolet. Destijds was de M6 cabrio de állersnelste convertible die BMW ooit had geproduceerd. De M6 is wel 138 pk sterker dan het eerstvolgende 6-serie model onder de M6, de BMW 650i (E64). Daarnaast heeft de M6 80 pk meer dan zijn kleinere broertje, de BMW M3 (E93).
Uitvoering
5.0L V10
In de M6 zit BMW’s S85 motor, dit is een 5 liter grote, atmosferische V10. Deze motor kan wel 8250 toeren draaien, voordat het rode lijntje bereikt wordt. Eenmaal bij dit toerental, produceert de motor 507 pk. Dat er een V10 blok in de auto zat, was redelijk speciaal. Tot op het heden zijn deze M6 en de M5 (niet als cabrio) de enige auto’s ooit van BMW met een 10 cilinder. Dit maakt beide modellen ook zeer geliefd bij auto verzamelaars en -investeerders.
Versnellingsbak SMG III
De BMW werd in Europa alleen geleverd met een SMG III automaat, dit is een automaat met 7 versnellingen en een enkele koppeling. Deze SMG III versnellingsbak is een doorontwikkelde versie van de SMG II (terug te vinden in de BMW M3 (E46) cabrio en BMW Z4 (E86)) en dat was weer een doorontwikkelde versie van de originele SMG I bak (te vinden in de BMW M3 (E36) cabrio). De SMG III is weliswaar doorontwikkeld, maar wel gebaseerd op een oud model. Dit in combinatie met zijn enkele koppeling betekent daarom eigenlijk dat de versnellingsbak net de felheid mist om te matchen met het felle blok wat in de neus ligt. De SMG III is geen slechte versnellingsbak, hij is een stuk beter dan de SMG die in de andere modellen terug te vinden zijn. Maar qua prestaties is hij wel minder dan bijvoorbeeld de (nieuwere) DCT dubbelekoppelingversnellingsbak transmissie uit de BMW M3 (E93).
Handgeschakeld in Amerika
Een BMW M6 is eigenlijk gewoon een coupé versie van de BMW M5 (E60). De M6 heeft dezelfde motor, dezelfde versnellingsbak en rijdt op hetzelfde onderstel, alleen de koets ziet er anders uit. In Amerika werd de auto overigens geleverd met een handbak, er zijn wel geïmporteerde modellen (ook met kilometer aanduiding én rechtshandig gestuurd) die in Europa rondrijden, maar deze zijn wel heel zeldzaam.
Probleem: Dit is één van de grootste problemen bij de S85 motoren. Dit probleem komt ook voor bij de S65, deze motor is afgeleid van de S85 en is terug te vinden is in de BMW M3 (E93). De drijfstanglager zit in het uiteinde van de drijfstang en verbindt de drijfstang met de krukas. Door de drijfstanglager kan de drijfstang goed draaien over de krukas. Teveel lager speling kan zorgen voor zogenoemde ‘rod knock’ (een kloppend geluid bij draaiende motor), als de speling te groot worden kan de krukas zelfs verbuigen!
Oplossing: De enige manier om dit probleem op te lossen is door alle 10 de lagers te vervangen. Echter zitten deze helemaal aan de binnenkant van de motor, dit is dus een dure reparatie
Herkenningspunten: Als de het probleem zich voordoet, is het eigenlijk al te laat, de krukas hoeft nog niet krom te zijn maar de lagers moeten zo snel mogelijk vervangen worden. Daarom is het is belangrijk om op te letten of je één van de herkenningspunten tegenkomt. Ten eerste moet je goed opletten of je geen kloppend geluid hoort bij stationair toerental, het geluid kan erop duiden dat de lagers teveel speling hebben op de krukas. Als er metaalkrullen in de olie zitten moet je oppassen (dit is natuurlijk nooit goed!), waarschijnlijk komt dit omdat de motor intern schade heeft opgelopen door versleten drijfstanglagers. Oliekrullen kun je vanaf de buitenkant niet zien, om zeker te weten dat alles goed is moet de olie uit het carter worden gehaald. Het laatste herkenningspunt is als de motor een motorstoring aangeeft, dit hoeft niet altijd van de drijfstanglagers te zijn, maar de kans is groot van wel. De drijfstanglagers op een S85 moeten eigenlijk elke 80.000 kilometer vervangen worden, check dus of ze ook daadwerkelijk vervangen zijn!
Problemen met het gasklephuis:
Probleem: Ook dit is een veel voorkomen probleem bij de S85 en ook dit probleem is terug te vinden bij de S65, in de BMW M3 (E93). Het gasklephuis is een koppelstuk en zit tussen het luchtfilter en de motor. In het gasklephuis zit een vlinderklep, de stand van deze klep staat in verbinding met de stand van het gaspedaal. Hoe verder het gaspedaal ingetrapt wordt, hoe verder de klep open staat, hoe meer lucht er dus naar de motor gaat en hoe meer toeren de motor gaat maken (dit is het principe van gas geven). In het gasklephuis zitten tandwielen om de vlinderklep te bedienen, deze tandwielen gaan bij de S85/S65 slijten. Doordat de tandwielen slijten, moet de elektromotor, die de klep laat bewegen, zich constant aanpassen en dit leidt weer tot oververhitting van de elektromotor. Het is dan ook vaak de elektromotor die kapot gaat in het gasklephuis. Als deze motor kapot is, dan kan de vlinderklep niet of niet goed meer worden opengezet met als gevolg dat er nog maar weinig tot geen gas meer gegeven kan worden.
Oplossing: Het probleem kan voortijdig worden verholpen door de tandwielen te laten vervangen. Er zijn reparatiesets om deze tandwielen te vernieuwen, maar dan nog moet het gasklephuis worden gedemonteerd en worden opengeschroefd. Zodra de elektromotor kapot is, dan moet er een nieuw gasklephuis in de motor worden gezet.
Herkenningspunten: Dit probleem is te herkennen wanneer de auto in de zogeheten ‘limp mode’ zit. Dit betekend dat de Engine Check Light gaat branden (oranje lampje op je dashboard), de auto zet alle niet belangrijke functies zoals airco uit en de snelheid wordt zeer beperkt. Dit is op zich ook logisch, want de motor kan geen extra lucht meer krijgen en dus ook geen vermogen produceren. Zie je de ‘Check engine light’ op het dashboard, wees dan altijd op je hoede, maar er is een kans dat het om dit probleem gaat. Helaas is het slijten van de tandwielen niet te herkennen en ook niet te voorkomen. Ga dus goed na of de tandwielen/gasklephuis al eens is vervangen en kijk ook naar de hoeveelheid kilometers die de M6 heeft gereden. Het is onbekend bij hoeveel kilometer de tandwielen vervangen moeten worden, maar als de M6 meer dan 150.000 kilometer heeft gereden, dan is het het beste als ze al een keer vervangen zijn.
Hydraulische pomp van de versnellingsbak:
Probleem: De SMG III transmissie heeft best veel last van een een aantal kwalen, maar de falen van de hydraulische pomp is de meest voorkomende. Hoewel de transmissie niet per se slecht is, is het niet ongebruikelijk dat de hydraulische pomp er na 120.000 kilometer al mee stopt. Deze pomp bouwt druk op in de versnellingsbak, die nodig is voor het schakelen. Als de pomp niet goed meer werkt, bouwt de versnellingsbak te weinig druk op en kan de transmissie niet goed meer schakelen.
Oplossing: De enige oplossing voor dit probleem is het vervangen van de hydraulische pomp. Dit onderdeel is op zich al prijzig, maar omdat het probleem in de versnellingsbak zit kost het veel manuren. Het vervangen van de hydraulische pomp kost ongeveer rond de €1000.
Herkenningspunten: Een slecht werkende hydraulische pomp is te herkennen doordat de versnellingsbak tijdens het rijden erg langzaam- of aarzelend schakelt. Let er tijdens het rijden dus op dat de bak lekker vlot en snel schakelt, hij mag niet aarzelen of er lang over doen om op- of terug te schakelen. Let op: onder de versnellingspook zit een knop waarmee je kunt instellen hoe agressief de versnellingsbak moet schakelen. Voordat je de conclusie trekt dat de hydraulische pomp niet naar behoren werkt, controleer eerst de instellingen voor de schakelsnelheid.
Lekkende kleppendeksel en -pakking:
Probleem: Het lekken van de kleppendeksel en -pakking is niet een probleem wat heel frequent voorkomt bij dit model. Echter komt het toch redelijk vaak voor gezien de leeftijd van de auto, daarom is het wel een punt om rekening mee te houden tijdens de aankoop. De S85 is een V10 en heeft daarom twee kleppendeksels en twee kleppakkingen. Doordat de motor al oud is, kunnen pakkingen verdroogt zijn, daarbij komt nog eens kijken dat deze motoren door hun hoge toeren erg heet kunnen worden. De warmtecycli kan ervoor zorgen dat de pakkingen gaan scheuren, hierdoor kan er olie weglekken.
Oplossing: Ook hierbij is de enige oplossing om de kleppendeksel en de -pakking te vervangen. Op zich kosten deze onderdelen niet erg veel, alleen kunnen de manuren oplopen richting de 4 tot 6 uur, dit is de grootste kostenpost bij deze reparatie. Let wel op, bij een V10 motor moeten er vaak 2x materialen worden aangeschaft, doordat er van veel onderdelen twee nodig zijn.
Herkenningspunten: Om dit probleem te herkennen moet je kijken of je olie rondom de motor ziet zitten. Zodra dit het geval is, is het eigenlijk al te laat. Omdat het een oude motor is, met veel vermogen en veel toeren zouden de kleppendeksels en -pakkingen eigenlijk al vervangen moeten zijn. Niet alleen de pakking is belangrijk bij motoren van dit kaliber, ook zaken zoals koelvloeistofslangen, waterpomp en andere pakkingen in de motor slijten gewoon wat sneller. Probeer dus goed na te gaan hoe de motor is onderhouden en of dat er nog achterstallig onderhoud is.
Lekke rubbers bij kofferklep:
Probleem: Het dak van de 6-serie is fraai ontworpen, met twee vinnen aan de achterkant. Helaas is de dakconstructie in combinatie met de kofferklep niet helemaal waterdicht als het dak dicht zit. Wanneer de rubbers van de kofferklep verdrogen, kan er namelijk water in de kofferbak lopen. Dit is niet goed, maar gelukkig zitten er afvoergootjes in de achterbak om dit water weg te laten lopen. Echter kunnen deze ook verstopt raken en dan is er wel een probleem. Het water gaat zich ophopen en over de muziek versterker heen lopen, waardoor deze kortsluiting maakt.
Oplossing: Zoals hierboven te lezen is het belangrijk om de afvoerputjes vrij te maken. Maar preventie is belangrijker dan defensie, dus eigenlijk zou je de afdichtingsrubbers van de kofferklep moeten vervangen.
Herkenningspunten: Controleer tijdens de bezichtiging de kofferbak. Til de mat kofferbak mat op en voel of het helemaal droog is daaronder. Check ook even snel of de speakers het allemaal doen en of ze op hoog volume nog mooi zuiver klinken.
Design
Exterieur
Opvallend model
Over het uiterlijk is veel te zeggen, de neus is lang en gestroomlijnd, het dak is van stof en de achterkant is lang en door zijn grote kont erg opvallend. Onder naast de grille (waar bij de normale 6-serie de mistlampen zitten) zijn twee luchtinlaten, deze zijn deels om de remmen te koelen en dienen als extra luchtinlaat voor de radiator. De meningen over het design van de 6-serie zijn zeer verschillend, de één vindt het fantastisch mooi en de ander erg lelijk. Opvallend is de auto wel, er rijden niet veel modellen rond en het is een uitgesproken design.
Elektrische achterruit
Een uniek onderdeel van de 6-serie is de bedienbare glazen achteruit. Dit raam kan met een knop automatisch omhoog of omlaag gezet worden, ongeacht de positie van het dak. Als het dak dicht zit, kan ervoor gekozen worden om het achterraam open te zetten om nog beter naar het gebrul van de V10 te kunnen luisteren. Zodra het dak openstaat kan het raam ook omhoog worden gezet om wind tegen te houden, of omlaag om het lekker door te laten luchten. Verder heeft de auto een lange kont, het stoffen dak vouwt zich hierin, en ligt ingevouwen op de kofferbak, waar overigens genoeg ruimte beschikbaar is, wel 450 liter!
Unieke M6 punten
Het is een BMW ‘M-Design’, daarom is de M6 erg duidelijk te herkennen aan het “M6” logo dat achterop staat en het logo is ook terug te vinden aan de voorkant van de auto. Onder het logo zitten 4 uitlaatpijpen, 2 aan elke kant. Een ander uniek onderdeel is te vinden onder de spiegels, achter het knipperlicht vindt je op de M6 ook een zogenoemde ‘fender badge’. De originele velgen die op de M6 zitten hebben 10 spaken, die zijn opgebouwd als 5 paren van 2. Het logo zit diep naar binnen, waardoor er diepte in de velg zit.
Interieur
Knoppen
Het interieur is zoals we van BMW kennen, mooi materiaal gebruik en een nette afwerking. Wel is het een auto die iets gedateerd is, en dat zie je terug in het feit dat er nog veel knoppen zijn en weinig digitaal (op het multimediascherm na). Dit hoeft niet per se een nadeel te zijn, maar smaken verschillen dus neem dat mee tijdens de aankoop. Verder is de auto wel uitgerust met veel features/opties, zoals: flippers, soft close deuren, stuurverwarming en comfort access.
Veel opties
Het iDrive systeem zit standaard op alle modellen, maar is wel verouderd. Pas in 2009, werd de M6 uitgerust met een nieuwe versie van het iDrive systeem. BMW had destijds een hele bijzondere optie, namelijk heads-up display. Dit betekent dat in de voorruit geprojecteerd wordt hoe hard je rijdt, hoeveel toeren de auto maakt en in welke versnelling je zit. Tegenwoordig is deze optie op meerdere auto’s te vinden, maar voor 2006 was dat erg vooruitstrevend.