In 2005 werd de BMW 645Ci (E64) uit productie gehaald en vervangen door een snellere variant: de BMW 650i (E64). Toen dit model uitkwam, was het de snelste versie van de dakloze 6-serie, op de BMW M6 (E64) na. Uiteindelijk is de auto geproduceerd tot en met 2010.
Uitvoering
Motorblok
In de neus van de BMW 650i (E64) ligt een 4.8 liter grote V8 te pruttelen, en wanneer de toerenteller de 6300 toeren bereikt, komt er 367 pk uit deze ‘N62’ motor. Dit is hetzelfde motorblok als ook werd gebruik in de voorganger (BMW 645Ci (E64)), alleen hebben ze voor dit model de motorinhoud met 0,4 liter vergroot. Deze aanpassing zorgt voor een extra 34 pk en 40 Nm. Wat ook exclusief is voor de 650i (E64), is dat er optioneel een ander uitlaatsysteem onder gezet kon worden, waardoor het geluid nog lekkerder klinkt.
Versnellingsbak
Bij de aankoop van een nieuwe BMW 650i (E64), was er keuze tussen drie soorten versnellingsbak: handbak met 6 versnellingen, een 6-traps automaat of de 6-traps SMG II. Van die SMG bak zijn er maar weinig te vinden op het internet, vrijwel alle 650i modellen hebben een 6-traps automaat. Qua prestaties is een SMG II ook niet beter dan de automaat. Toch is het de beleving van de semi-automatische versnellingsbak waardoor deze transmissie geliefd is. De auto wordt standaard geleverd met een soft top en achterwielaandrijving. Er was geen optie voor vierwielaandrijving, of xDrive.
Probleem: Lekkende klepsteelrubbers (of klepseals) is één van de grootste problemen van de N62 motor. De kleppen zitten boven de cilinder en zorgen voor de toe- en afvoer van brandstof en uitlaatgassen (lees hier hoe dat werkt). Aan de bovenkant van de kleppen zit de nokkenas, dit geheel wordt afgedekt door de kleppendeksel. De ruimte van de nokkenas en kleppen is gevuld met olie om het geheel te koelen en te smeren. Om te voorkomen dat deze olie in de cilinder komt, zitten er rubberen ringetjes om de klepstelen. Deze klepsteelrubbers kunnen bij de N62 barsten, waardoor er olie de cilinder in lekt. Zodra er olie in de cilinder (en dus bij de verbranding) komt, kan dat slechte gevolgen hebben voor de gezondheid van de motor. De olie kan op de gaan bougie zitten, waardoor deze niet goed meer vonkt of de katalysator raakt verstopt door de olie. Bovendien ontvlamt olie niet, waardoor het verbrandingsproces ook verstoord wordt. Olie is een vloeistof en is ook niet samen te drukken, terwijl een gas dit wel is. Wanneer er te veel olie in de cilinder zit, kan het zijn dat de cilinder niet genoeg compressie meer opbouwen waardoor de motor vastloopt (dit heet: Hydrolock). Dit kan het einde van de motor betekenen.
Oplossing: Om dit probleem om te lossen moet de desbetreffende seal vervangen worden. Omdat het bijna niet te achterhalen is welke dat is, worden ze allemaal vervangen (ook deels ter preventie). Dit is een erg dure reparatie, omdat de klepsteelrubbers diep in de motor zitten en aan beide kanten (het is immers een V-motor) vervangen worden. Deze reparatie komt neer op ±€1300.
Herkenningspunten: Olie in de cilinder is vooral goed te herkennen aan blauwe rook die uit de uitlaat komt. Deze rook is goed zichtbaar als je met een warme motor stationair gas geeft. Let ook goed op tijdens een koude start. De motor rookt bijna altijd, maar als dit abnormaal veel is, dan kan dit ook duiden op olie in de cilinder. Ook zal de auto veel roken wanneer je met een warme motor snel optrekt, bijvoorbeeld nadat het stoplicht op groen springt.
Lekkende koelvloeistofleiding:
Probleem: Koelvloeistof loopt via allerlei kanalen dwars door de motor heen. De vloeistof absorbeert warmte van de motor, gaat naar de radiator om af te koelen en wordt vervolgens weer terug de motor in gepompt. Op deze manier wordt voorkomen dat de motor oververhit raakt. Bij de N62 motor is het een veelvoorkomend probleem dat de O-ring die tussen het motorblok en de koelvloeistof slang gaat lekken. Het gevolg is dat er koelvloeistof weglekt, waardoor de motor oververhit kan raken. Dit kan ertoe leiden dat rubberen onderdelen als pakkingen en slangen in de motor lekken/scheuren. Ook kunnen aluminium onderdelen teveel gaan uitzetten, waardoor er schade optreedt.
Oplossing: Om dit probleem te verhelpen moet de O-ring, die tussen het motorblok en de slang zit, vervangen worden. Echter is dit een erg tijdrovende klus, de slang zit namelijk aan de achterkant van het motorblok. Om hierbij te komen, moet het motorblok uit de auto getild worden. Aftermarket zijn er permanente oplossingen beschikbaar (bijvoorbeeld het toevoegen van een onderdeel van BimmerFix), een nieuwe originele O-ring is na een bepaalde tijd namelijk weer aan vervanging toe. Echter moet het blok er dan toch een keer uit zijn gehaald om deze oplossing te implementeren.
Herkenningspunten: Omdat dit een veel voorkomend probleem is, is het de moeite waard om met een zaklamp aan de achterkant van de motor rond te kijken. Let op of je koelvloeistof ziet zitten. Vraag ook aan de eigenaar of het probleem is verholpen (zit er een permanente oplossing op of ‘alleen’ een nieuwe O-ring?) Kijk ook in de onderhoudsgeschiedenis. Let tijdens het rijden op of de koelvloeistof niet te snel opwarmt en controleer ook of er nog genoeg koelvloeistof in het reservoir zit.
Kapotte profielpakking van de dynamosteun:
Probleem: De dynamosteun is een beugel die aan het motorblok zit en waar de dynamo op zit vastgeschroefd. In het geval van de N62 motor, is dit een olie gekoelde dynamo (ook wel watergekoelde dynamo). De beugel zit aan de zijkant (bestuurderskant) aan het carter vastgeschroefd. Door de oliedruk vanuit de motor, wordt de olie vanuit de carter door de binnenkant van de beugel geperst, om zo de dynamo te koelen. De pakking tussen het carter en de dynamosteun wordt naar verloop van tijd bros, waardoor deze kan scheuren met olielekkage tot gevolg. Gelukkig kan dit geen kwaad, maar fraai is het niet want het hele motorruim gaat namelijk onder de olie zitten.
Oplossing: Om dit probleem te verhelpen, moet de pakking vervangen worden. Deze pakking is erg goedkoop: €10, alleen zit de dynamosteun aan de onderkant van de motor. Om deze eraf te halen moeten de de stuurbekrachtigingspomp, de motorsteun aan de bestuurderskant en de dynamo (inclusief snaren) losgemaakt worden. Vervolgens moet de motor iets omhoog getild worden, om de steun te verwijderen en de pakking te vernieuwen. Al met al kost dit een aantal uur, waardoor het alsnog een vrij kostbare reparatie is.
Herkenningspunten: Probeer goed te kijken of je olie ziet zitten aan de onderkant van het motorblok, aan de bestuurderskant. Bij deze motor zit het motorruim goed volgebouwd, dus met een zaklamp kijken scheelt een hoop.
Olielekkage in de kleppendeksel;
Probleem: Ook bij de N62 kan de pakking van de kleppendeksel gaan lekken. Hierdoor kan er olie weglekken of, nog erger, in de motor komen. Wat ook een probleem is, is dat de kleppendeksel kan scheuren, ook dit resulteert in olielekkage. Deze deksel is gemaakt van plastic, hierdoor is hij vatbaar voor de warmtecycli van het blok. Door het constant heet worden en afkoelen van de motor, kunnen de pakkingen gaan lekken en de plastic kleppendeksel scheuren.
Oplossing: Als de pakking gescheurd is, moet deze uiteraard vervangen worden. Bij een gescheurde kleppendeksel moeten zowel de deksel als de pakking vervangen worden. Een nieuwe kleppendeksel + pakking kost ongeveer €330, exclusief montagekosten.
Herkenningspunten: Olielekkage is te herkennen aan olie rond de kleppendeksel of aan de geur van verbrande olie (en blauwe rook uit de uitlaat). Let ook op het oliepeil, als deze heel laag is, kan dat erop duiden dat er motorolie weglekt. Als je twijfelt, kun je ook nog de motordeksel eraf halen om te inspecteren of je een scheur in de kleppendeksel ziet, of olie rondom de kleppendeksel.
Lekke rubbers bij kofferklep:
Probleem: Het dak van de 6-serie is met zijn twee vinnen fraai ontworpen. Helaas is de dakconstructie in combinatie met de kofferklep niet helemaal waterdicht wanneer het dak dicht zit. De rubbers van de kofferklep kunnen verdrogen, waardoor er water in de kofferbak kan lopen. Gelukkig zitten er afvoergootjes in de achterbak om dit water weg te laten lopen. Echter kunnen deze ook verstopt raken en dan heb je een probleem. Het water gaat zich ophopen en na verloop van tijd kan dit zoveel worden, dat het over de geluidsversterker heen loopt. Het gevolg is dat de versterker kortsluiting maakt en kapot gaat waardoor de speakers het niet meer doen of een heel slecht geluid maken.
Oplossing: Zoals hierboven te lezen is het belangrijk om de afvoerputjes vrij te houden. Maar preventie is belangrijker dan defensie, daarom is het belangrijk om de afdichtingsrubbers van de kofferklep tijdig te laten vernieuwen.
Herkenningspunten: Controleer of er water in de kofferbak aanwezig is. Til de mat kofferbak mat op en voel of het helemaal droog is daaronder. Check ook of de speakers het allemaal doen en of ze op hoog volume nog mooi zuiver klinken.
Olie pan van de versnellingsbak vervormt:
Probleem: De versnellingsbak van de BMW 650i (E64) heeft een kunststof bodem. Door de warmtecycli van constant warm worden en afkoelen, kan deze bodem gaan vervormen. Een vervormde bodem kan ervoor zorgen dat er olie vanuit de versnellingsbak weglekt, waardoor de versnellingsbak niet goed gesmeerd wordt en de slijtage toeneemt.
Oplossing: Zodra de bodem verbogen is, moet deze vervangen worden. Tijdens deze klus moet ook de olie uit de versnellingsbak worden gehaald. Het positieve is dat de versnellingsbak dan verse olie krijgt. Het nadeel is dat het een vrij prijzige reparatie is.
Herkenningspunten: Dit probleem is, op een natte versnellingsbodem na, nauwelijks te constateren. Het verschilt per auto wanneer deze vervangen moet worden. Maar wanneer je de vuistregel aanhoudt van elke 100.000 kilometer, dan zou je goed moeten zitten. Check dus in het onderhoudsboekje wanneer dit voor het laatst gedaan is en of het überhaupt wel gedaan is.
Slecht onderhouden motorblok:
Probleem: De N62 is een super mooi en degelijk motorblok, maar is wel kwetsbaar wanneer deze slecht onderhouden wordt. Elke 30.000 kilometer moet de olie vervangen worden. Niet alleen olie bijvullen, maar het blok leeg laten lopen en er 8,5 liter verse olie in laten lopen.
Oplossing: Het spreekt voor zich dat een motor kwetsbaar wordt wanneer je hem niet goed onderhoudt. Maar voor de N62 motor geldt dit net iets meer dan bij andere motoren. Een verse oliebeurt elke 30.000 kilometer is daarom echt belangrijk!
Herkenningspunten: Controleer in de onderhoudsgeschiedenis of de motor zijn beurtjes gehad heeft. Let ook op waar de auto onderhouden is en of er goede materialen gebruikt zijn. Want elke 30.000 je olie laten vervangen door een hele goedkope (en slechte kwaliteit) olie, heeft alsnog geen zin. Het moet echt goede kwaliteitsolie zijn.
Design
Exterieur
Elektrische achterruit
Het uiterlijk van de 6 serie is redelijk uitgesproken, de neus is lang en gestroomlijnd, het stoffen dak heeft twee unieke vinnen en de achterkant valt op door zijn lange kont. Een uniek onderdeel van de 6-serie is de bedienbare glazen achteruit. Dit raam kan met een knop automatisch omhoog of omlaag gezet worden, ongeacht de positie van het dak. Als het dak dicht zit, kan ervoor gekozen worden om het achterraam open te zetten om het motor geluid beter te horen of om het lekker te laten doorluchten. Zodra het dak openstaat kan het raam ook omhoog worden gezet om wind tegen te houden, of omlaag om het lekker door te laten luchten.
Dak vinnen
Een opvallend detail van het dak zijn de zogeheten ‘vinnen’. Aan beide kanten van het dak steken er twee vinnen uit, dit is een uniek detail dat enkel op de 6-serie terug te vinden is. Het stoffen dak vouwt zich in minder dan 25 seconde op en verdwijnt boven de kofferbak, waar overigens genoeg ruimte beschikbaar is, wel 450 liter!
Facelift
In 2007 kreeg de 6-serie een facelift, hierbij werden een aantal dingen aan het exterieur gewijzigd, waaronder andere koplampen, achterlichten en bumper. Het verschil tussen een niet- en wel gefacelifte model is goed te zien bij de mistlamp. Bij het ‘oude’ model zit de luchtinlaat voor de remmen naast de radiator en is de mistlamp een bolletje. Bij de gefacelifte versie zit deze luchtinlaat direct naast de mistlamp, en is het glazen oppervlak van de mistlamp vergroot. Ook is de algehele styling van de onder bumper aangepast.
Interieur
Veel knoppen
Het interieur is zoals we van BMW kennen, mooi materiaal gebruik en een nette afwerking. Wel is het een auto die iets gedateerd is, en dat zie je terug in het feit dat er nog veel knoppen zijn en weinig digitaal (op het multimediascherm na). Dit hoeft niet per se een nadeel te zijn, maar smaken verschillen dus neem dat mee tijdens de aankoop. Het iDrive systeem zit standaard op alle modellen, maar is wel verouderd. Pas in 2009, kreeg de 6-serie een nieuwe versie van het iDrive systeem.
SMG en head-up display
Zoals hierboven beschreven zijn er 3 types versnellingsbakken. De duurste optie was de SMG II versnellingsbak, deze is te herkennen aan de versnellingspook, waar “SMG” op staat. De SMG II zal je alleen weinig tegenkomen, grofweg de meeste 650i’s hebben een normale automaat. Na de facelift in 2007, werd de manuele versnellingspook van de automaat elektrisch en je kon er ook flippers op laten zetten. BMW had destijds nog een hele bijzondere optie, namelijk heads-up display. Dit betekent dat belangrijke informatie in de voorruit geprojecteerd wordt. Bijvoorbeeld de navigatie, de snelheid, het aantal toeren dat de auto maakt en in welke versnelling je zit. Tegenwoordig is deze optie op meerdere auto’s te vinden, maar voor 2006 was dat erg vooruitstrevend.