De productie van de BMW 630Ci (E64) begon in 2004 en is gestopt in 2007. In datzelfde jaar is het model doorgegaan onder een andere naam: BMW 630i (E64) (dus zonder de “C”). De “C” in het modelnummer van de 630Ci staat voor: Coupé/convertible (dit is ook terug te vinden in BMW 645Ci (E64)). Uiteindelijk heeft BMW besloten om alle modellen uit de 6-serie alleen maar als Coupé of Cabriolet te produceren, waardoor de “C” aanduiding overbodig werd. 6-series van na 2005 hebben dan ook geen “C” in de modelnaam, zie BMW 630i (E64) & BMW 650i (E64).
Vindbaarheid
Dit model is online bijna niet terug te vinden, de reden hiervoor is omdat de auto vrijwel overal wordt aangegeven als “BMW 630i”, de “C” wordt weggelaten. Het verschil tussen een 630Ci en een 630i, is dat de 630Ci altijd een vermogen heeft van 258 pk en een bouwjaar tot en met 2007. De BMW 630i (E64) is met zowel N52 motor (258 pk) als met een N53 motor (272 pk) beschikbaar. Ook heeft BMW de 630Ci geen “630Ci” embleem gegeven maar enkel een “630i” embleem. Dit is anders dan bij de BMW 645Ci (E64), waar ze wel een “Ci” embleem hebben. Een ander verschil is dat de BMW 630i (E64) is gefacelift, waarbij onder andere de koplampen, mistlampen, bumpers, kofferklep en nog een aantal dingen zijn veranderd.
Uitvoering
N52 motor
De motor die de BMW 630Ci (E64) aandrijft, is een 3 liter 6 inlijn motor (N52), die BMW in veel verschillende auto’s toepast. Deze N52 motor levert 258 pk en 300 Nm en is onder andere terug te vinden in de BMW 325i (E93), BMW Z4 (E85), BMW Z4 (E89), BMW 125i (E88) en BMW 128i (E88).
Versnellingsbakken
Qua transmissie waren er drie mogelijkheden waar je uit kon kiezen: een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen, een 6-traps automaat of een SMG II met 6 versnellingen. Die laatst genoemde versnellingsbak is een semi-automaat en kan optioneel gekozen worden voor alle 6-series. Het is een doorontwikkelde bak van de SMG I, die BMW onder andere heeft gebruikt in de BMW M3 (E36). Overigens heeft de BMW M6 (E64) standaard deze SMG, alleen dan weer een doorontwikkelde versie van deze, namelijk de SMG III, met 7 versnellingen. Alle 6-series worden alleen maar aangedreven door de achterwielen, er is geen vierwielaandrijving (of xDrive) voor deze modellen mogelijk.
Probleem: VANOS (of VAriable NOckenwellen Steuerung) is een systeem van BMW dat ze sinds 1992 in hun benzine motoren gebruiken. Het systeem vervroegt/vertraagt de kleppen in de motor, om zo meer vermogen/koppel uit de motor te halen wanneer dit nodig is. Door middel van oliedruk verandert het systeem de hoek van de nokkenas. Onder de nokkenas zit de VANOS Solenoïde, dit is een soort cilinder met een de ene kant ene stekker en aan de andere kant olie inlaatkleppen. De solenoïde zit met de stekker verbonden aan de ECU (de processor van de auto) en aan de andere kant zitten verschillende olieleidingen verbonden. De ECU laat de solenoïde weten op welke stand de nokkenas moet staan. Vervolgens regelt de solenoïde met kleppen hoeveel olie er naar het nokkenas tandwiel stroomt, om deze zo de juiste positie te geven. Het zijn kleine complexe apparaatjes, met fragiele onderdelen en willen nog wel eens kapot gaan.
Oplossing: Zodra de solenoïde kapot is, dient deze vervangen te worden. Gelukkig zijn het relatief goedkope onderdelen en zit de solenoïde aan de voorkant van de motor (dat scheelt in manuren). Het is daarom niet erg duur om dit onderdeel te laten vervangen. Wel is het een probleem onderdeel bij deze motor en ze horen eigenlijk elke 120.000 kilometer een keer vervangen te worden.
Herkenningspunten: Een kapotte VANOS solenoïde zorgt ervoor dat de motor niet meer optimaal loopt. Dit kan resulteren in vermogensverlies, verhoogd brandstofverbruik, moeite met starten en de motor kan zelfs in ‘limp mode’ gaan. Dit betekent dat de motor wel draait, maar niet-essentiële dingen (zoals airco) worden uitgeschakeld en de snelheid wordt zeer beperkt. Ook zal er in dat geval een oranje waarschuwingslampje gaan branden op het dashboard. LET OP: Wanneer de motor stationair niet lekker loopt of de motor heeft één van de bovengenoemde symptomen, maar er brand géén indicatielampje op het dashboard, dan is er iets anders aan de hand. De kans is groot (nooit helemaal zeker) dat de bougies of bobines dan vervangen moeten worden. Deze moeten eigenlijk elke 80.000 vervangen worden. Let goed op of je kunt horen of de motor een cilinder overslaat bij het stationair draaien, is dit het geval, dan is het vrijwel zeker dat de bougie/bobine vervangen moet worden.
Kapotte waterpomp/thermostaat:
Probleem: De waterpomp en thermostaat zorgen ervoor dat de koelvloeistof op de juiste temperatuur blijft. Bij een koude motor, zal de thermostaat dicht staan, waardoor de koelvloeistof niet naar de radiator stroomt en dus sneller opwarmt. Het is belangrijk dat koelvloeistof warm wordt, omdat een motor en onderdelen zoals de katalysator of de motorolie het beste werken op temperatuur. Wanneer de vloeistof op temperatuur is, gaat de thermostaat open en pompt de waterpomp de koelvloeistof naar de radiator om gekoeld te worden. Te hete koelvloeistof is heel erg slecht voor de motor, omdat onderdelen als rubberen slangen, plastic kappen of pakkingen hierdoor kapot gaan. Helaas zijn bij de N52, zowel de thermostaat als de waterpomp onderdelen die snel kapot gaan. Als de thermostaat kapot gaat, blijft deze hangen in de open- of dichte stand.
Oplossing: Helaas is het soms lastig te bepalen welke van de twee kapot gaat, maar beide moeten vervangen worden indien ze kapot gaan. De waterpomp gaat ongeveer 110.000 – 130.000 kilometer mee. Echter is dit niet bindend, er zijn auto’s waarbij de pomp na 160.000 kilometer nog steeds werkt. Wel wordt geadviseerd om bij het vervangen van de waterpomp ook preventief de thermostaat te laten vervangen. Deze kost niet erg veel: ±€50.
Herkenningspunten: Zoals hierboven gezegd kan de thermostaat blijven hangen als hij open of dicht staat. Let bij de proefrit dus goed op: Is de koelvloeistof na ongeveer 20 minuten nog niet is opgewarmd? Dan is de thermostaat waarschijnlijk kapot (open stand). Let op: Verwar de koelvloeistof niet met de olie (vaak wordt één van beide op het dashboard weergegeven), de olie mag er wel 15 minuten over doen om op te warmen. Warmt de koelvloeistof veel te snel op, en geeft de auto een waarschuwingslampje in het dashboard, dan kunnen er twee problemen zijn: de thermostaat blijft in de dicht stand hangen of de waterpomp werkt niet. Kijk na de testrit, onder de motorkap (motor aan), om te luisteren of de waterpomp en ventilator niet overdreven hard staan te blazen (kapotte waterpomp). Wanneer dit wel het geval is, controleer dan of er nog wel voldoende koelvloeistof in het reservoir zit. Als er te weinig koelvloeistof in het reservoir zit, zal de motor ook oververhitten en de waterpomp harder gaan pompen. Check hoeveel kilometer de auto gereden heeft en of de pomp al eens vervangen is. De 130.000 kilometer van hierboven is zeker niet bindend, maar neem het wel mee in je keuze.
Olielekkage in de kleppendeksel:
Probleem: Een ander probleem bij de N52 is dat de pakking van de kleppendeksel gaat lekken. Hierdoor kan er olie weglekken of, nog erger, in de motor lekken. Wat ook een probleem is, is dat de kleppendeksel kan scheuren, ook dit resulteert in olielekkage. Deze deksel is gemaakt van plastic, hierdoor is hij vatbaar voor de warmtecycli van het blok. Door het constant heet worden en afkoelen van de motor, kunnen de pakkingen gaan lekken en de plastic kleppendeksel gaan scheuren.
Oplossing: Als de pakking gescheurd is, moet deze uiteraard vervangen worden. Bij een gescheurde kleppendeksel moeten zowel de deksel als de pakking vervangen worden. Een nieuwe kleppendeksel + pakking kost ongeveer €330, exclusief montagekosten.
Herkenningspunten: Olielekkage is te herkennen aan olie op de bobine of de geur van verbrande olie (en blauwe rook uit de uitlaat). Let ook op het oliepeil, als deze heel laag is, kan dat erop duiden dat er motorolie weglekt. Als je twijfelt, kun je ook nog de motordeksel eraf halen om te inspecteren of je een scheur in de kleppendeksel ziet, of olie rondom de kleppendeksel.
Lekkende oliefilterhuis pakking:
Probleem: Een ander onderdeel die bij de N52 snel kapot gaat is de oliefilterhuis pakking (OFHG). Op zich is het lekken van deze pakking geen hele grote ramp. Als de kleppenpakking bijvoorbeeld scheurt, kan er olie in de motor komen, als de oliefilterhuis pakking scheurt gebeurt er niet zo heel veel. Maar vaak als er olie lekt dan lekt dit op de V-snaar en spanroller (deze zorgt dat de snaar strak blijft staan). In het ergste geval lekt er zoveel olie op dat de V-snaar periodiek gaat slippen. Als de V-snaar een keer slipt is er niks aan de hand, maar als een V-snaar op lange termijn heel vaak blijft slippen, dan kan de motor intern schade oplopen. Wat ook kan gebeuren is dat de olie in het systeem weglekt, en gaat mengen met de koelvloeistof. Als dit gebeurt dan kan de motor niet goed meer gekoeld worden door het koelsysteem, dit leidt tot oververhitting en hierdoor kunnen verschillende onderdelen snel gaan slijten.
Oplossing: Het oplossen is simpel, de pakking moet vernieuwd worden. Het geluk bij dit onderdeel is dat een nieuwe pakking nog geen 2 tientjes kost. Dit is wel een onderdeel dat preventief beter te vaak dan te weinig vervangen moet worden, om grotere schades te ontkomen.
Herkenningspunten: Het lekken van de oliefilterhuis pakking is lastig om te detecteren. Probeer bij de bezichtiging onder de motorkap te kijken en de motor rondom goed te inspecteren op olie. Het oliefilterhuis is makkelijk te vinden, deze zit namelijk aan helemaal aan de voorkant en is erg toegankelijk, het onderdeel is metaalkleurig met een grote zwarte dop. Kijk met een zaklamp en voel eventueel of er olie rondom dit onderdeel zit en kijk en voel terwijl je zoekt naar olie op de V-snaar die voor het oliefilterhuis zit. Een andere manier om te checken of de pakking nog niet lekt is door te kijken naar de koelvloeistof. Draai het dopje van het reservoir open en kijk erin om te zien of de koelvloeistof mooi helder van kleur is. Zodra je het idee hebt dat het zwart is, dan kan dit erop wijzen dat er olie in het koelvloeistof systeem zit.
Lekke rubbers bij kofferklep:
Probleem: Het dak van de 6-serie is fraai ontworpen, met twee vinnen aan de achterkant. Helaas is de dakconstructie in combinatie met de kofferklep niet helemaal waterdicht als het dak dicht zit. Wanneer de rubbers van de kofferklep verdrogen, kan er namelijk water in de kofferbak lopen. Dit is niet goed, maar gelukkig zitten er afvoergootjes in de achterbak om dit water weg te laten lopen. Echter kunnen deze ook verstopt raken en dan is er wel een probleem. Het water gaat zich ophopen en over de muziek versterker heen lopen, waardoor deze kortsluiting maakt.
Oplossing: Zoals hierboven te lezen is het belangrijk om de afvoerputjes vrij te maken. Maar preventie is belangrijker dan defensie, dus eigenlijk zou je de afdichtingsrubbers van de kofferklep moeten vervangen.
Herkenningspunten: Controleer tijdens de bezichtiging de kofferbak. Til de kofferbakmat op en voel of het helemaal droog is daaronder. Check ook even snel of de speakers het allemaal doen en of ze op hoog volume nog mooi zuiver klinken.
Design
Exterieur
Uitgesproken design
Het uiterlijk van de 6 serie is redelijk uitgesproken, de neus is lang en gestroomlijnd, het stoffen dak heeft twee unieke vinnen en de achterkant valt op door zijn lange kont. Een uniek onderdeel van de 6-serie is de bedienbare glazen achteruit. Dit raam kan met een knop automatisch omhoog of omlaag gezet worden, ongeacht de positie van het dak. Als het dak dicht zit, kan ervoor gekozen worden om het achterraam open te zetten om het motor geluid beter te horen of om het lekker te laten doorluchten. Zodra het dak openstaat kan het raam ook omhoog worden gezet om wind tegen te houden, of omlaag om het lekker door te laten luchten.
Dak vinnen
Een opvallend detail van het dak zijn de zogeheten ‘vinnen’. Aan beide kanten van het dak steken er twee vinnen uit, dit is een uniek detail dat enkel op de 6-serie terug te vinden is. Het stoffen dak vouwt zich in minder dan 25 seconde op en verdwijnt boven de kofferbak, waar overigens genoeg ruimte beschikbaar is, wel 450 liter!
Interieur
Nette afwerking
Het interieur is zoals we van BMW kennen, mooi materiaal gebruik en een nette afwerking. Wel is het een auto die iets gedateerd is, en dat zie je terug in het feit dat er nog veel knoppen zijn en weinig digitaal (op het multimediascherm na). Dit hoeft niet per se een nadeel te zijn, maar smaken verschillen dus neem dat mee tijdens de aankoop.
Versnellingsbakken en opties
Zoals hierboven beschreven zijn er 3 types versnellingsbakken. De duurste optie was de SMG II versnellingsbak, deze is te herkennen aan de versnellingspook, waar “SMG” op staat. De SMG II zal je alleen weinig tegenkomen, grofweg de meeste 630Ci’s hebben een normale automaat. BMW had destijds nog een hele bijzondere optie, namelijk heads-up display. Dit betekent dat belangrijke informatie in de voorruit geprojecteerd wordt. Bijvoorbeeld de navigatie, de snelheid, het aantal toeren dat de auto maakt en in welke versnelling je zit. Tegenwoordig is deze optie op meerdere auto’s te vinden, maar voor 2005 was dat erg vooruitstrevend. Overigens was de bekerhouder niet standaard, dit was een optie waar extra voor betaald diende te worden. Ze zitten daarom niet in alle modellen.