Besparen met een oldtimerverzekering

Home

Wat is een oldtimerverzekering?

Wanneer je met een oudere auto de weg op wilt gaan, kun je potentieel veel geld besparen. Zo zijn auto’s ouder dan 40 jaar wegenbelastingvrij en hebben auto’s van voor 1988 flinke korting op de wegenbelasting. Maar ook als je een oldtimer hebt die veel waard is, kun je deze beter laten verzekeren met een oldtimerverzekering. Hoe werkt een oldtimerverzekering?

Bij een oldtimerverzekering wordt de premie (en de waarde waarvoor je verzekerd bent) bepaald naar de dagwaarde van de auto, niet meer naar de nieuwwaarde. Een oldtimerverzekering is niet verplicht. Je kunt deze verzekering aanvragen als de auto een bepaalde leeftijdsgrens heeft bereikt (tussen 15-25 jaar, verschilt per verzekeraar) en je er niet meer dan 7500 kilometer per jaar hobbymatig mee rijdt.

Per maand kun je dus besparen met een oldtimerverzekering. Echt veel zal die niet zijn, maar het is gratis verdient, dus waarom niet? Toch zitten er nog een aantal regeltjes verbonden aan het krijgen van een oldtimerverzekering. Hoe het allemaal zit wordt in dit blogartikel uitgelegd.

Wanneer is een auto een oldtimer of een youngtimer?

Leeftijdsgrens

Om gelijk iets duidelijk te maken, op internet kom je de termen ‘oldtimer’ en ‘youngtimer’ vaak tegen. Deze termen duiden op de leeftijd van een auto: een oldtimer is een oude auto en een youngtimer (ook wel jonge-oldtimer) is een semi-oude auto. Het is alleen een beetje een grijs gebied wanneer een auto deze titel krijgt, omdat er geen vaste leeftijdsgrens verbonden aan deze termen. Zo kan een verzekeraar een auto al een oldtimer vinden vanaf 15 jaar, terwijl de belasting dit pas denkt bij een auto van 40 jaar. Terwijl er in de volksmond vanaf 15 jaar wordt gesproken over youngtimer en vanaf 35 jaar oldtimer.

Oldtimerverzekering en youngtimerverzekering

Ook de termen ‘oldtimerverzekering’ en ‘youngtimer verzekering’ komen veel voor, maar staan voor precies hetzelfde. Waarom deze verschillende termen gebruikt worden? geen idee, dit kan met marketing te maken hebben. Beide termen staan voor hetzelfde, sterker nog een ‘youngtimerverzekering’ bestaat officieus niet eens. Een auto heeft een ‘normale’ verzekering, totdat de auto x jaar is en de verzekering het een oldtimer vindt, dan kun je een oldtimerverzekering aanvragen.

De spelregels van een oldtimerverzekering

Je kunt een oldtimerverzekering aanvragen als je auto 15-20 jaar oud is (verschilt per verzekering). De eisen waar je oldtimer aan moet voldoen zijn:

  • Auto tussen de 15-25 jaar;
  • Enkel hobbymatig gebruik;
  • Taxatie elke 3 jaar;
  • Maximaal 7500 km
  • December-Februari niet rijden;
  • In bezit van ander dagelijks vervoer;
  • Stallingsplicht (afhankelijk van verzekeraar);
  • SCM Alarm (afhankelijk van verzekeraar).

1. Leeftijd 15-25 jaar

Om een auto te laten verzekeren als oldtimer, moet deze door de verzekerende partij ook worden gezien als oldtimer. De leeftijdsgrens verschilt per verzekeraar en ligt tussen de 15 en 25 jaar.

2. Hobbymatig gebruik

De auto mag enkel hobbymatig gebruikt worden: het is geen woon-werk verkeer auto, er mag niet mee worden geracet en de auto mag ook niet verhuurd worden aan iemand die graag in een oldtimer wilt rijden. Mocht er wat gebeuren met de oldtimer als deze onjuist wordt gebruikt (tijdens een race of door een hurende partij), dan krijg je niks van de verzekering.

3. Taxatierapport elke 3 jaar

De premie wordt niet meer bepaald naar de nieuwwaarde, maar naar de dagwaarde moet de auto. Daarom moet de auto eerst getaxeerd worden. Een taxatierapport is 3 jaar geldig, na deze 3 jaar moet je de auto opnieuw laten taxeren om gebruik te maken van de oldtimerverzekering. Het laten taxeren kost ongeveer €150 à €200. Het fijne aan deze regelgeving is dat je niet meer verzekering betaald over de afgeschreven waarde van de auto. In de eerste paar jaar schrijft een auto het meeste af, nu betaal je alleen voor wat je auto daadwerkelijk nog waard is. Wel eist een verzekeraar een minimale taxatiewaarde, ook dit verschilt per verzekeraar en kan variëren van minimaal €1250 tot wel €5500.

4. Maximaal 7500 kilometer

Als je denkt een auto van bijvoorbeeld 15 jaar oud te kopen om geld te kunnen besparen op de verzekering van je dagelijkse auto, dan heb je het mis. Op het moment dat je een auto als oldtimer aanmerkt, dan wordt er vanuit gegaan dat de auto hobby matig gebruikt wordt. Om de hobbyisten tegemoet te komen met het rijden van hun hobbyauto, komt de verzekering tegemoet. Zo mag de auto maximaal maar 7500 kilometer gereden hebben, dit wordt gecontroleerd tijdens de jaarlijkse APK keuring.

5. In december – februari niet de weg op

De oldtimer mag in de maanden december, januari en februari niet de weg op van de verzekering. Wanneer je in één van deze maanden een ongeluk krijgt, dan houdt de verzekering zijn handen er vanaf en zijn alle kosten voor de bestuurder. Het is dan ook handig om je auto voor die drie maanden te schorsen, zo valt er nog wat te besparen. Bovendien wil je met een oldtimer ook niet in het zout rijden, hierdoor gaat de auto alleen maar sneller roesten.

6. In bezit van een andere dagelijkse auto

Een oldtimer mag voor het hebben van een oldtimerverzekering niet als dagelijkse auto gebruikt worden en er mag niet het hele jaar mee gereden worden. Daarom eist de verzekering dat je naast de oldtimer nog een andere auto hebt, die wel als dagelijkse auto gebruikt wordt. Sommige verzekeraars kunnen als extra eis stellen dat zowel de oldtimerverzekering als de reguliere verzekering voor de dagelijkse auto, beide bij hun zijn afgesloten.

7. Stallingsverplichting

Een stallingsplicht is niet per definitie een vereiste voor een oldtimersverzekering, maar sommige verzekeraars kunnen het wel als eis stellen dat je de auto opstalt. Dit kan bij jezelf in de schuur, bij een vriend in de schuur of een erkende stallingsplaats zijn (ook dit hangt af van de polisvoorwaarden).

8. Verplicht alarmsysteem

Voor oldtimers van >€25.000 geldt dat er een verplicht anti-diefstal systeem in de auto gebouwd moet zijn. Duurdere klassiekers zijn een interessant doelwit om te stelen, omdat ze af fabriek zonder alarm geleverd werden. Voor deze duurdere oldtimers geldt dus dat er een SCM alarm (Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging) geïnstalleerd moet worden.

Geen schadevrije jaren met een oldtimerverzekering

Met een ‘normale’ autoverzekering, bouw je schadevrije jaren op. Elk jaar dat je geen beroep hoeft te doen op je verzekering, krijg je een korting (no-claim jaren). Bij een oldtimerverzekering is dit niet het geval, je betaalt een vast bedrag per maand. Dit komt omdat een oldtimer minder vaak gebruikt mag worden, zo mag je maar maximaal 7500 kilometer rijden en mag je in de maanden december, januari en februari de weg niet op met de auto. Je bouwt dus geen schadevrije jaren op, maar omdat de premie al zo laag is, is dit ook niet nodig.

Ook een oldtimerverzekering als je auto meer waard geworden is?

Er valt potentieel te besparen op een oldtimerverzekering, omdat je de auto laat verzekeren naar de dagwaarde en niet naar de nieuwwaarde. Maar wat als de dagwaarde hoger ligt dan de nieuwwaarde? Ook dan is het zeker de moeite om een oldtimerverzekering aan te vragen. Als uit het taxatierapport blijkt dat de auto €10.000 meer waard is dan de catalogusprijs, dan ga je meer verzekering betalen. Maar mocht er wat gebeuren, dan krijg je ook veel meer van de verzekering terug.

Is een oldtimerverzekering de extra moeite waard?

Waarom wel of niet?

Dit is erg afhankelijk van wat voor oldtimer je hebt en wat deze waard is. Er komen namelijk wel een aantal verplichtingen bij kijken: auto laten taxeren, minder kilometers, maanden waarin je niet mag rijden, ed. Wanneer is het dan de moeite waard? Dat is als je de auto sowieso niet als dagelijkse auto gebruikt en de waarde erg gedaald of gestegen is.

Auto in waarde gedaald

Niet alle oldtimers blijven hetzelfde waard, grofweg de meeste zijn niet meer waard waarvoor ze ooit de fabriek uitrolden. Dit komt vaak door de hoge kilometerstand, staat van de auto of uiterlijke imperfecties (denk aan roest, steenslag, scheurtjes, krassen e.d.). In dat geval is het zonde om premie te betalen over een bedrag wat de auto niet meer waard is. De auto laten taxeren om de premie omlaag te krijgen is een mooie manier om te besparen. Het moet dan wel rendabel zijn, een taxatierapport kost namelijk ook geld en als verzekering eist dat de auto opgestalt moet staan, dan moet de premie flink omlaag om dit te compenseren.

Auto in waarde gestegen

Bij een auto die in waarde is gestegen is het absoluut de moeite waard een oldtimerverzekering te nemen. Stel je hebt een oude klassieke Porsche, Ferrari, Ford, o.i.d., dan wil je verzekerd zijn tegen wat de auto op dit moment waard is. Een 911 in goede staat kan zomaar 10x meer waard zijn dan wat ze 40 jaar geleden waard waren. Mocht er iets gebeuren, dan ben je verzekerd tegen de waarde van nu en niet van 40 jaar geleden.

Wegenbelasting bij old- en youngtimers

Oldtimer

Bij de wegenbelasting wordt er wel onderscheid gemaakt tussen een youngtimer en een oldtimer. Tegenwoordig wordt een auto, waarvan de kentekendatum ouder is dan 40 jaar, door de belastingdienst gezien als een oldtimer. Je hoeft dan helemaal geen wegenbelasting meer te betalen voor je oldtimer.

Youngtimer

Voor 2014 was de ‘wegenbelasting vrije leeftijd’ lager voor auto’s, toen waren auto’s van 25 jaar al wegenbelastingvrij. Omdat er een hoop gedupeerde autobezitters waren die ineens weer wegenbelasting moesten gaan betalen, is de overgangsregeling in het leven geroepen. Auto’s van voor 1988 (in 2014 was dat dus 25 jaar) kregen korting op de wegenbelasting om de gedupeerde groep te compenseren. Deze korting is 25% van de wegenbelasting normaalgesproken zou zijn, met een maximum van €130 per jaar.

Leave Comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *